Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Idrott och hälsa 1
Tema: Introduktion till idrottens roll i samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Idrottens betydelse för individens och samhällets hälsa och livskvalitet. | Eleven kan använda begrepp och uttryck från ämnet idrott och hälsa. |
Historiska och kulturella perspektiv på idrottens utveckling och dess roll i samhället. | Eleven kan redogöra för och ge exempel på olika aspekter av idrott och hälsa. |
Idrottens funktion och påverkan på sociala relationer och samhälleliga normer. | Eleven kan delta i och bidra till diskussioner om idrottens roll i samhälle och kultur. |
Källa: [Gy11, Idrott och hälsa 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till idrottens betydelse (10 min)
- Presentera syftet med lektionen och temats relevans.
- Diskutera kortfattat idrottens roll i individuellt välbefinnande och samhällelig hälsa.
2. Idrottens historia och utveckling (15 min)
- Ge en översikt över hur idrotten har förändrats genom historien.
- Diskutera viktiga händelser och deras påverkan på idag.
3. Idrott och sociala normer (15 min)
- Förklara hur idrott kan påverka sociala relationer.
- Diskutera exempel på idrottens påverkan på genus, etnicitet och klass.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och öppna för frågor.
- Be eleverna dela med sig av sina tankar om idrottens roll i deras liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Idrottens hälsoaspekter: Diskutera hur idrott bidrar till en god hälsa och livskvalitet samt hur det kan förebygga sjukdomar.
- Idrottens roll i samhället: Utforska hur idrott förenar människor och kan fungera som en plattform för social förändring.
- Kulturella perspektiv på idrott: Analysera hur olika kulturer ser på idrott och dess betydelse.
- Sociala normer och värderingar: Reflektera över hur idrott speglar och påverkar normer kring hälsa och prestation.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Idrott | Fysisk aktivitet som följer regler och oftast är tävlingsinriktad. | Härstammar från svenska “idrott” som har fornnordiska rötter. |
Hälsa | Tillstånd av fullständigt fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande. | Kommer från gammalsvenska “hel,” som innebär att vara hel eller komplett. |
Livskvalitet | Kvaliteten på livets olika aspekter som påverkar individens välbefinnande. | Består av orden “liv” och “kvalitet,” där kvalitet refererar till standarden av något. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att idrottens roll har förändrats över tid? Vilka faktorer har påverkat dessa förändringar?
- B. På vilka sätt kan idrott bidra till social sammanhållning i samhället?
- C. Vilka normer och värderingar i vårt samhälle kan påverkas av idrott och hur?
Aktivitet
Planera och genomför en kort idrottstävling i klassen där deltagandet är huvudfokus, snarare än konkurrens. Efter aktiviteten, ha en diskussion om hur tävlingen kände och vilken betydelse idrott har för individens och gruppens sociala interaktion.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är idrottens betydelse för samhälle och individ? | Det påverkar hälsa och socialt liv. |
Nämn en historisk händelse som påverkade idrotten. | De olympiska spelen. |
Ge exempel på hur idrott kan påverka sociala normer. | Genusfrågor i sport. |
Hur har idrotten utvecklats genom historien? | Från gammaldags tävlingar till moderna sporter. |
Vilka är hälsofördelarna med idrott? | Bättre fysisk och mental hälsa. |
Vad betyder livskvalitet? | Standard av livets olika aspekter. |
Hur ser olika kulturer på idrott? | Det varierar beroende på tradition och värderingar. |
Nämn en påverkan av idrott på individers liv. | Gemenskap och sociala relationer. |
Hemuppgift
Skriv en kort uppsats (2 A4-sidor) där ni reflekterar över idrottens roll i ert liv och i samhället. Diskutera vilka positiva och negativa aspekter ni ser och ge exempel från ert eget liv och från samhället.
Citat
“Idrott är en del av vår mänskliga natur. Vi springer, vi slåss, vi tävlar.” – Daniel Kahneman, 2011. Detta citat betonar idrottens grundläggande roll i människans natur och hur det formar vårt sätt att interagera och leva.