Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Idrott och hälsa 1

Tema: Träningsmetoder och hälsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehållDen fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga. Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning. Rörelse till musik samt dans. Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation. Metoder och redskap för friluftsliv. Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv. Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud. Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation. Spänningsreglering och mental träning. Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Betygskriterium (E)Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan i samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

[Gy11, Idrott och hälsa 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till träningsmetoder (10 min)
  • Presentera syftet med lektionen och tema om träningsmetoder.
  • Definiera olika träningsmetoder och deras effekter.
  • Diskutera vikten av att anpassa träning efter individuella behov.
  • Gå igenom grundläggande säkerhetsprinciper vid fysisk aktivitet.
2. Praktisk träning i grupp (20 min)
  • Dela in eleverna i grupper för att prova olika träningsmetoder.
  • Varje grupp genomför ett träningspass där de varvar olika metoder.
  • Observera och ge feedback på utförande och teknik.
  • Diskutera upplevelser i grupp efter träningspasset.
3. Återsamling och reflektion (10 min)
  • Samla eleverna för en gemensam reflektion kring övningarna.
  • Diskutera vilka effekter de olika metoderna hade på deras kropp.
  • Ställ frågor om hur de kan tillämpa dessa metoder i egen träning.
  • Avsluta med en kort sammanfattning av lektionen.
4. Avslutning och säkerhet (10 min)
  • Gå igenom säkerhetstips för individualiserad träning.
  • Betona vikten av att lyssna på sin kropp.
  • Diskutera hur man ska hantera skador och nödsituationer.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Träningsmetoder – Översikt av olika träningsmetoder inklusive kondition, styrka och rörlighet.
  • Effekter av träning – Hur fysisk aktivitet påverkar kroppens funktioner och hälsa.
  • Säkerhet vid träning – Vikten av att tänka på säkerhet och risker.
  • Kroppsideal – Diskussion om hur samhälleliga normer påverkar träningsvanor och självbild.
  • Planering av träning – Hur man sätter upp mål och planerar träning för att nå önskade resultat.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
TräningSystematisk fysisk aktivitet för att förbättra kroppens prestationer.
KonditionFysisk förmåga att genomföra arbete utan att bli snabbligt trött.Kommer från latin “conditio” som betyder villkor.
SäkerhetFörmågan att förebygga och hantera risker.Kommer från gammalsvenska “säker,” som betyder trygg.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar fysisk träning vår mentala hälsa? Diskutera både positiva och negativa aspekter.
  • B. Finns det skillnader i träningsmetoder mellan olika idrotter? Vilka faktorer påverkar dessa skillnader?
  • C. Hur kan vi motverka negativa kroppsideal och främja en hälsosam livsstil i vår omgivning?

Aktivitet

Eleverna ska planera och genomföra en egen träningssession baserat på de träningsmetoder som behandlats under lektionen. De ska välja en eller flera metoder, sätta upp mål för passet och reflektera över vad de känner och lär sig genom processen. Efter passet ska de dokumentera sina erfarenheter och vad som fungerade bra samt vad som kan förbättras inför framtiden.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vilka träningsmetoder är du mest intresserad av och varför?
2. Hur kan du säkerställa din egen och andras säkerhet under träning?
3. Vad har du lärt dig idag som du kommer att använda i din egna träning?
4. Vilka faktorer påverkar din motivation att träna?
5. Hur kan du anpassa träning till olika miljöer?

Hemuppgift

Hemuppgiften är att eleverna ska skapa ett personligt träningsprogram som fokuserar på deras individuella mål. De ska ställa upp mål, välja träningsmetoder och tidsplanera när de ska genomföra sin träning. Eleverna ska reflektera över träningsprogrammet och förbereda sig för att diskutera det i nästa lektion.

Citat

“Ditt liv är en bok och du är författaren.” – Anonym. Detta citat syftar till att betona vikten av att ta ansvar för sin egen utveckling och livsstil, inklusive hälsosamma val och fysiska aktiviteter.