Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4-6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Grunderna i yoga
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap. Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar. Simning i mag- och ryggläge. | Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra olika rörelseaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med detta kan eleven översiktligt beskriva aktiviteternas betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. |
[Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till yoga (10 min)
- Presentera konceptet yoga och dess ursprung.
- Förklara vikten av andning och meditation i yogapraktik.
- Diskutera kort om yogans hälsofördelar.
- Visa några grundläggande yogaställningar.
2. Praktisk övning (20 min)
- Led en kort yogasession med eleverna.
- Fokusera på andningstekniker medan eleverna utför ställningarna.
- Stimulera eleverna att reflektera över sin kropp och sinnesstämning.
- Erbjud anpassningar av ställningarna för olika förmågor.
3. Avslutande reflektion och diskussion (15 min)
- Be eleverna att dela med sig av sina upplevelser under yogan.
- Diskutera hur yoga kan integreras i deras dagliga liv.
- Fråga vad de tyckte var lätt eller utmanande under sessionen.
- Ge exempel på när och varför man kan praktisera yoga hemma.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Andningstekniker: Lär eleverna hur man andas rätt under yogapraktik, vilket hjälper dem att slappna av och koncentrera sig.
- Ställningar: Agera som en visuell och fysisk guide genom grundläggande ställningar för att öka rörlighet och styrka.
- Meditation: Ge insikter i hur meditation kan hjälpa till med mental klarhet och stresshantering.
- Koncentration: Fokus på att skapa en lugn miljö där eleverna kan lära sig att koncentrera sig och vara närvarande.
- Hälsa och välbefinnande: Diskutera sambandet mellan fysisk aktivitet som yoga och destruktiva livsstilar, för att främja hälsosamma val.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Yoga | Ett fysiskt och mentalt träningssystem med ursprung i Indien, inriktat på andning och kroppsrörelser. | Ursprung från sanskrit “yuj” som betyder “att förena”. |
Asana | En specifik yogaställning eller position. | Också från sanskrit, betyder “säte” eller “sittplats”. |
Pranayama | Konsten att kontrollera andningen, en viktig del av yogapraxis. | Kommer från sanskrit där “prana” betyder livsenergi och “ayama” betyder kontroll. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan yoga påverka din dagliga stressnivå?
- B. Vilka livssituationer kan dra nytta av yoga och meditation?
- C. Diskutera hur sociala normer påverkar uppfattningen av yoga som en aktivitet.
Aktivitet
Eleverna kommer att delta i en gemensam yogaklass där de arbetar med att utföra olika ställningar och andningsövningar. Aktiviteten syftar till att öka medvetenheten om kroppsliga känslor och känslor av välbefinnande. Efter yogasessionen uppmanas alla elever att skriva ner sina tankar och känslor om upplevelsen i en kort reflektion.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad tyckte du var det svåraste med dagens yoga? | |
2. Har du prioriterat yoga och motion tidigare? | |
3. Vilken ställning kände du gav mest avslappning? | |
4. Hur kände du dig efter sessionens slut? | |
5. Slutsats av dagens yogaklass? |
Hemuppgift
Eleverna ombeds att praktisera en kort yogasekvens hemma varje vecka. De ska föra dagbok över sina upplevelser och reflektioner, och göra en sammanställning av vad de har lärt sig om sin kropp och sinnesstämning genom yoga.
Citat
“Yoga is the journey of the self, through the self, to the self.” – The Bhagavad Gita
Detta citat beskriver hur yoga handlar om att upptäcka och förstå sig själv genom den inre resan som praktiken erbjuder.