Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Idrott och hälsa. Motoriska grundformer med övningar. [Åk. 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 3

Ämne: Idrott och hälsa

Tema: Motoriska grundformer med övningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Rörelse: Motoriska grundformer med och utan olika redskap. Deras sammansatta former. Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. Takt och rytm i enkla danser och rörelser till musik. Rörelser i vatten och vattenvana. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.
Betygskriterium (E) Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser till viss del till syftet med aktiviteterna. Eleven genomför aktiviteter i natur- och utemiljö på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur aktiviteterna påverkar den egna fysiska förmågan och hälsan.

[Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till motoriska grundformer (10 min)
  • Förklara vad motoriska grundformer är.
  • Ge exempel på olika motoriska rörelser.
  • Diskutera vikten av motoriska grundformer för vår hälsa.
  • Presentera dagens övningar och aktiviteter.
2. Uppvärmning (10 min)
  • Led en uppvärmningsaktivitet med fokus på hela kroppen.
  • Inkludera stretchövningar och rörlighetsövningar.
  • Se till att alla är delaktiga och motiverade.
  • Betona säkerhet under uppvärmningen.
3. Praktiska övningar i motoriska grundformer (25 min)
  • Dela in eleverna i grupper för olika övningar.
  • Inkludera övningar för löpning, hopp, och balans.
  • Varje grupp får prova olika redskap för att utveckla motoriska färdigheter.
  • Ge återkoppling och stöd till grupperna.
4. Samling och reflektion (5 min)
  • Samla eleverna för att diskutera vad de lärt sig.
  • Dela med sig av egna erfarenheter av aktiviteterna.
  • Betona hur motoriska färdigheter hjälper i andra sporter och aktiviteter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Motoriska grundformer: Eleverna lär sig olika motoriska grundformer som löpning, hopp, och balans och hur dessa används i olika aktiviteter.
  • Sammanhang: Förståelse för hur motoriska färdigheter behövs i vardagsliv och sport. Detta inkluderar att röra sig säkert och effektivt.
  • Samarbete: Betydelse av samarbete inom övningarna, för att förstå vikten av att kommunicera och jobba tillsammans.
  • Återkoppling: Lärarna ger kontinuerlig återkoppling under övningarna, vilket hjälper eleverna att utvecklas.
  • Hälsa och säkerhet: Diskutera hur motorik och fysisk aktivitet bidrar till god hälsa och hur man håller sig säker under aktiviteter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Motorik Betyder rörelseförmåga och involverar koordinering av muskler för att utföra olika rörelser. Från grekiska ‘motus’ som betyder rörelse.
Koordination Förmågan att organisera och styra kroppens rörelser för att utföra en aktivitet. Från latin ‘coordinatio’ som betyder att sätta i ordning.
Balans Förmåga att hålla kroppen stabil och kontrollera positionen. Från latin ‘bilanx’ vilket betyder två skålar (i balans).

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att motoriska grundformer är viktiga att kunna?
  • B. Hur kan vi använda våra motoriska färdigheter i vardagen?
  • C. Vilka utmaningar kan ni tänka er att möta när ni lär er nya rörelser?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att skapa sin egen rörelseaktivitet baserad på de motoriska grundformerna. De ska presentera den för klassen, inklusive hur man ska genomföra aktiviteten och varför den är rolig eller viktig att göra. Varje grupp får cirka 10 minuter för att förbereda sig och 5 minuter för att presentera sin aktivitet. Detta främjar kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilka motoriska grundformer har vi tränat idag? Exempelvis hopp, löpning och balans.
2. Hur känner du dig efter dagens lektion? (Här skriver eleven sitt svar)
3. Vad var roligast med dagens aktiviteter? (Här skriver eleven sitt svar)

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att hemma träna på en motorisk grundform som de känner de behöver förbättra. De ska dokumentera sin träning och skriva en reflektion på 1 A4-sida om vad de har lärt sig och hur det kändes. De ska ta med sina reflektioner till nästa lektion.

Citat

”Rörelse är liv.” – Okänd

Detta citat belyser hur viktigt det är att vara aktiv och hur rörelse är en grundläggande del av vårt liv och vår hälsa.


Modern Tillbaka-knapp