Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Samarbetsövningar
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att delta i ledda aktiviteter och att ta ansvar för sin egen träning. Detta inkluderar samarbetsövningar i olika former. | Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs. |
[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till samarbetsövningar (10 min)
- Förklara vad samarbetsövningar innebär och deras betydelse i cirkelträning.
- Presentera målen för dagens lektion och vad eleverna kommer att lära sig.
- Demonstrera ett exempel på en samarbetsövning.
- Diskutera hur samarbete kan göras kul och meningsfullt.
- Ställ frågor för att engagera eleverna, som “Vad betyder det för er att samarbeta?”.
- Genomförande av samarbetsövningar (25 min)
- Dela in eleverna i par eller små grupper.
- Tillhandahåll en lista med olika övningar, exempelvis “Kasta och fånga”, “Stafett med sked” eller “Skapa gemensamma formationer”.
- Låt grupperna genomföra övningarna och ge stöd under övningarnas genomförande.
- Observera och ge feedback på hur samarbetet fungerar mellan eleverna.
- Uppmana grupper att byta övning och samarbeta med nya kompisar.
- Reflektion och utvärdering (10 min)
- Samla eleverna för en gemensam reflektion kring vad de lärde sig om samarbete.
- Ställ öppna frågor som “Vad tyckte ni var svårast?” eller “Hur kändes det att arbeta tillsammans?”.
- Diskutera hur de kan använda dessa kunskaper i framtida aktiviteter.
- Avsluta med att påminna om vikten av att stödja och uppmuntra varandra.
- Nedvarvning (5 min)
- Låt eleverna slappna av med stretching och djupandning.
- Avsluta lektionen med att uppmuntra till att tänka på dagen och på hur det kändes att samarbeta.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Samarbete: Eleverna lär sig att arbeta tillsammans för att nå ett gemensamt mål, vilket stärker klassgemenskapen.
- Kommunikation: Betydelsen av tydlig kommunikation i en samarbetsövning hjälper eleverna att samarbeta bättre.
- Fysisk aktivitet: Deltagande i fysiska aktiviteter är viktigt och tillsammans fyndar klassen olika metoder för att göra träningen roligare.
- Självständighet: Genom att arbeta i grupper får eleverna ta ansvar och komma med egna idéer.
- Reflektion: Att reflektera över samarbetet och resultaten främjar kritiskt tänkande och förståelse för individuella styrkor och svagheter.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Samarbete | Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. | Från svenska “sam-” (tillsammans) och “arbete” (göra något). |
| Kommunikation | Utbyte av information eller tankar mellan personer. | Från latin “communicatio” som betyder att göra gemensam. |
| Styrka | Förmågan att utföra arbete; fysisk kraft. | Från fornnordiska “styrkr”, som betyder kraft. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan ni hjälpa era vänner för att de ska känna sig inkluderade i samarbetsövningar?
- B. Vilka svårigheter kan uppstå när man samarbetar, och hur kan vi övervinna dem?
- C. Vad lärde ni er om er själva när ni samarbetade med era klasskamrater?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och får i uppdrag att tillsammans utforma sin egen samarbetsövning. Varje grupp kommer att planera, sätta ihop regler och tänka ut hur utmaningen ska se ut. De behöver också fundera på hur de ska presentera sin övning för klassen. Efter genomförandet kommer varje grupp att leda sin övning, vilket ger alla möjligheten att prova olika samarbetsformer.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad är en samarbetsövning? | Att arbeta tillsammans för ett gemensamt mål. |
| Nämn en övning du lärde dig idag. | Exempelvis: Kasta och fånga. |
| Hur kände du dig när du samarbetade? | Många svar som kan inkludera nöjdhet, utmaning, etc. |
| Vad var svårt under övningen? | Elevernas svar kan variera. |
| Hur kan ni hjälpa varandra i framtiden? | Genom att hjälpa och uppmuntra varandra. |
| Varför är kommunikation viktig? | Det hjälper oss att förstå varandra och samarbeta bättre. |
| Hur påverkar samarbete din träning? | Elever kan känna sig mer motiverade och glada. |
| Vad skulle ni vilja göra mer av i framtiden? | Många svar, exempelvis fler aktiviteter eller övningar. |
Hemuppgift
Eleverna får en hemuppgift att tänka på och reflektera över sitt samarbete samt vilka övningar de tycker är mest roliga. De kan också rita en bild av en samarbetsövning och skriva några meningar om vilket värde de ser i att arbeta tillsammans.
Citat
”Ensam är inte stark.” – Nalle Puh. Citatet beskriver hur samarbeten ger oss styrka och hjälper oss att övervinna svårigheter tillsammans. Det knyter an till lektionens tema om vikten av att arbeta tillsammans i grupp.