Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Idrottsteori. Träningsmetodik. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Idrottsteori
Tema: Träningsmetodik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Träningsmetoder och träningsprogram Eleven kan redogöra för grundläggande träningsmetoder och anpassa dem till egna och andras träning.

[Läroplan för gymnasieskolan (Gy11)]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till träningsmetoder (15 min)
    • Presentera olika träningsmetoder såsom aerob träning, anaerob träning och styrketräning.
    • Diskutera skillnaderna mellan dessa metoder och deras specifika användningsområden.
    • Ge exempel på aktiviteter för varje träningsmetod.
    • Vidare diskutera hur träningsmetoder kan kombineras för att optimera träningseffekten.
  2. Utformning av träningsprogram (20 min)
    • Förklara hur man sätter upp mål för träning och hur dessa mål styr träningsmetoden.
    • Visa exempel på hur man skriver ett träningsprogram för olika sporter.
    • Diskutera vikten av att anpassa träningsprogram efter individens behov.
    • Låt eleverna tillsammans i grupper börja skissa på egna träningsprogram.
  3. Praktisk tillämpning (10 min)
    • Låt eleverna presentera sina skisser av träningsprogram för klassen.
    • Diskutera för- och nackdelar med de olika programmen.
    • Ge konstruktiv feedback och tips på förbättringar.
  4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
    • Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
    • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig och hur de kan tillämpa detta i sin egen idrottsutövning.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Träningsmetoder: Kännedom om skillnader och egenskaper hos olika träningsmetoder.
  • Målformulering: Förståelse för hur man sätter upp realistiska och mätbara träningsmål.
  • Träningsprogram: Kunskap om hur man utformar ett träningsprogram anpassat efter individuella behov.
  • Utvärdering: Insikt i hur man kan utvärdera träningseffektivitet och justera programmet vid behov.
  • Praktisk tillämpning: Förmåga att tillämpa teori i praktik genom att skapa och presentera egna träningsprogram.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Träningsmetod En specifik sätt att organisera träning för att nå specifika mål. Svenskt ursprung, kopplat till “träning”.
Anaerob träning Träning som utförs utan tillgång till syre, ofta intensiv och kortvarig. Grekiska “an-” (utan) och “aer” (luft).
Aerob träning Träning som involverar syretillgång, typiskt långvarig och medium intensiv. Grekiska “aer” (luft) och “bios” (liv).
Styrketräning Träning som syftar till att öka muskelstyrka och muskelmassa. Svenskt ursprung, av ordet “styrka”.
Utvärdering Processen att bedöma etablerade mål och resultat av träning. Franska “évaluer” (värdera).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar olika träningsmetoder din idrottsmästareprestation?
  • B. Vilka faktorer bör du beakta när du sätter mål för din träning?
  • C. Hur kan du anpassa ett träningsprogram för en idrottare med skador eller hinder?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre eller fyra och får i uppdrag att skapa ett träningsprogram för en specifik sport (t.ex. fotboll, simning eller löpning). Deltagarna bör överväga målen med programmet och anpassa det efter de olika träningsmetoder som har diskuterats. Varje grupp får 15 minuter att arbeta med programmet och under de sista 10 minuterna presentera det för klassen. Feedback ges av både lärare och klasskamrater för att uppmuntra diskussion kring programmens effektivitet och kreativitet.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en träningsmetod? En specifik teknik för att träna.
2. Vilken typ av träning är anaerob? Träning utan syre, kort och intensiv.
3. Hur sätter man realistiska mål? Genom att använda SMART-modellen.
4. Vad är syftet med att utvärdera ett träningsprogram? Att justera och förbättra resultat.
5. Ge exempel på en aerob träning. Långdistanslöpning.
6. Hur kan skador påverka träningsprogram? Behov av anpassningar för rehabilitering.
7. Vad är styrketräning? Träning för att öka muskelstyrka.
8. Hur kan man mäta träningsframsteg? Genom tester och utvärdering av mål.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en hemuppgift där de skapar ett fullständigt träningsprogram för en sport de utövar själv eller är intresserade av. Programmet ska inkludera mål, träningsmetoder och en utvärdering av hur programmet kan anpassas utifrån individuella behov. Hemuppgiften ska vara mellan 2-3 sidor lång på A4.

Citat

”Träning är inte en prestation, det är en livsstil.” – Oh, Georg, 2019. Detta citat betonar att träning är en integrerad del av livet och inte enbart något man gör ibland. Det sammanfattar vikten av kontinuitet och engagemang i träning.


Modern Tillbaka-knapp
×