Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Individ och samhälle
Tema: Vad är landsbygd och vad är en stad?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | – Skillnader mellan olika boendemiljöer (Lgr 22) |
Betygskriterium (E) | – Eleven kan ge exempel på olika boendemiljöer. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till begreppen (15 min)
- Presentera begreppen “landsbygd” och “stad” för klassen.
- Diskutera med eleverna vad de associerar med dessa ord.
- Ge exempel på känslor och bilder av stora städer och lugn landsbygd.
2. Snabb diskussion i smågrupper (10 min)
- Låt eleverna diskutera i smågrupper vad de tror är skillnader mellan att bo på landsbygden och i en stad.
3. Diskussion i helklass (15 min)
- Samla eleverna igen och gå igenom deras diskussioner.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna och välj en whiteboard där ni kan skriva ner skillnader.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Låt eleverna ge förslag på vad de skulle vilja göra i en stad jämfört med vad de skulle vilja göra på landsbygden och diskutera skillnader.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Landsbygdens känsla. Vad betyder det att bo på landet? Diskutera frihet, natur och gemenskap.
- Stads liv och rörelse. Vad innebär det att bo i en stad? Diskutera tillgänglighet, olika kulturer och aktiviteter.
- Boendeformer. Skillnader i hur vi bor och hur det ser ut.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Landsbygd | Ett område som är sparsamt befolkat och där naturen dominerar. | Från gammaldansk “land” och “bygda” vilket betyder en plats för människor. |
Stad | Ett tätbefolkat område med mycket byggnader och infrastruktur. | Ordet härstammar från medeltiden och betyder egentligen en uppsättning byggnader. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att bo på landsbygden jämfört med att bo i en stad?
- B. Hur tror ni att barn i en stad och barn på landsbygden har olika lekar?
- C. Finns det något ni skulle vilja ändra på i den plats ni bor på för att förbättra den?
Aktivitet
Eleverna får rita en bild av sin drömplats, antingen en drömstad eller en drömlandsbygd. De ska inkludera detaljer som gör platsen speciell för dem, till exempel byggnader, träd, djur och människor som gör aktiviteter. När ritningarna är klara får varje elev berätta för klassen om sin ritning och varför de valde att rita just det.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är skillnaden mellan landsbygd och stad? | Landsbygden är sparsamt befolkad, medan staden är tätbefolkad. |
Ge exempel på något som är typiskt för en stad? | Höga byggnader, affärer, många människor. |
Vad tycker du är roligast med att bo i en stad? | Olika aktiviteter och evenemang. |
Vilka fördelar finns det med att bo på landsbygden? | Mer natur, tystare, nära till djur. |
Hur tror du att skolgången skiljer sig åt? | Skolorna kan vara olika stora och ha olika aktiviteter. |
Vad innebär frihet för dig i en landsbygdsmiljö? | Mer utrymme och färre regler. |
Finns det likheter i livsstilen för barn i olika miljöer? | Både barn på landet och i staden har sina lekplatser. |
Vad skulle du vilja ha mer av i din stad eller på landsbygden? | Mer grönområden eller möjlighet till fler aktiviteter. |
Hemuppgift
Eleverna ska göra en kort skrivuppgift där de skriver en hel A4-sida om en plats de besökt, antingen på landsbygden eller i staden. De ska beskriva vad som gör platsen speciell och vad de gillade mest med att vara där.
Citat
“Det är inte var man bor, utan hur man bor som spelar roll.” – Rachael O’Meara, 2014. Detta citat handlar om att oavsett om man bor i en stad eller på landsbygden, så är upplevelsen av ens hem och hur man lever där viktigare än miljön.