Lektion. Kemi 1. Begränsande reaktanter i praktiska experiment. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Kemi 1

Tema:

Begränsande reaktanter i praktiska experiment

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Reaktionsdynamik: Kemiska reaktioner och deras hastighet, samt hur faktorer som koncentration, temperatur och katalysatorer påverkar reaktionshastigheten. Eleven kan utföra enkla kemiska laborationer och dokumentera sina resultat.
Stökiometri: Beräkningar för att fastställa vilka ämnen som är begränsande reaktanter och hur mycket av produkten som kan bildas. Eleven kan använda stökiometriska beräkningar för att förutsäga mängden produkter som bildas.
Laborativa metoder: Genomföra undersökningar av kemiska reaktioner i kontrollerade situationer och bedöma resultaten. Eleven kan planera och genomföra experiment samt analysera resultaten.

[Gy11, Kemi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till begränsande reaktanter (10 min)
  • Genomgå teorin bakom begränsande reaktanter och deras betydelse i kemiska reaktioner.
  • Visa exempel på reaktionsformler och förklara termen “begränsande reaktant”.
  • Diskutera hur beräkningar görs för att identifiera begränsande reaktanter.
  • Ge exempel från tidigare laborationer.
2. Genomgång av praktisk laboration (15 min)
  • Presentera laborationens syfte och mål.
  • Demonstrera hur material ska användas under experimentet.
  • Diskutera säkerhetsaspekter relaterade till kemikalierna.
  • Dela ut laborationsprotokoll och förklara stegen som ska följas.
3. Genomförande av laboratorieexperiment (20 min)
  • Eleverna utför experimentet och registrerar sina observationer.
  • Ge eleverna tid att arbeta i grupper.
  • Återkom till var och en för att se hur de sett på läget.
  • Diskutera problem och lösningar som uppstått under försökets gång.
4. Sammanställning och diskussion av resultat (5 min)
  • Samla in elevernas data och diskutera resultaten.
  • Gör en helhetsbedömning av de begränsande reaktanternas påverkan på resultatet.
  • Diskutera eventuella avvikelser i experimentet.
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig av experimentet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Begränsande reaktant: Den reaktant som först tar slut i en kemisk reaktion och därför bestämmer mängden produkter som bildas. Det är viktigt att förstå vilka reaktanter som begränsar reaktionen för att kunna göra korrekta beräkningar.
  • Reaktionsformler: Att kunna skriva och balansera kemiska ekvationer är avgörande för att förstå kemiska reaktioner och deras proportioner. Detta inkluderar användningen av koefficienter för att indikera mängden av reaktanter och produkter.
  • Stökiometri: Läran om förhållandet mellan mängder av reaktanter och produkter i kemiska reaktioner. Det är avgörande för att kunna förutsäga hur mycket produkt som kan bildas.
  • Laborationsmetodik: Hur man planerar, genomför och rapporterar laborationer. Eleven måste förstå vikten av nogrannhet och dokumentation för att få tillförlitliga resultat.
  • Säkerhet i kemilabb: Förstå grundläggande säkerhetsåtgärder, inklusive användning av skyddsglasögon, handskar och korrekt hantering av kemikalier för att förhindra olyckor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Reaktant Ämnen som reagerar med varandra i en kemisk reaktion. Från latinets “reactio”, vilket betyder “att agera igen”.
Stökiometri Studiet av mängder i kemiska reaktioner, hur reaktanter omvandlas till produkter. Från grekiska “stoicheion” (element) och “metron” (mått).
Balansera Att justera koefficienter i en reaktionsformel så att antalet atomer av varje slag är detsamma på båda sidor av reaktionen. Från latin “balancia” som betyder “våga”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle resultatet förändras om du hade en annan begränsande reaktant? Diskutera i grupper.
  • B. Vilken betydelse har härledningarna av kemiska reaktioner i praktiska tillämpningar som bioteknik eller läkemedelsutveckling?
  • C. Hur kan vi missa att identifiera den begränsande reaktanten och vilka konsekvenser kan det få för experimentet?

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i par för att utföra ett experiment där de kombinerar två olika kemikalier. De ska noggrant mäta mängderna av varje reaktant och registrera sina observationer under reaktionen. Efter genomförandet ska de beräkna vilken reaktant som var begränsande och hur mycket produkt de har fått. De ska även jämföra sina resultat med andra par i klassen för att se om de får liknande resultat och diskussioner kan ske om de eventuella avvikelserna.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad menas med en begränsande reaktant? Den reaktant som först tar slut i en reaktion.
2. Varför är det viktigt att balansera en reaktionsformel? För att säkerställa att massan och atomerna är bevarade.
3. Hur påverkar reaktanternas koncentration hastigheten av reaktionen? Högre koncentration kan öka reaktionshastigheten.
4. Ge ett exempel på en kemisk reaktion och de reaktanter som inverkar. Exempelvis: C + O2 → CO2 med kol och syrgas som reaktanter.
5. Vad är stökiometri? Studiet av förhållandet mellan mängden reaktanter och produkter i kemiska reaktioner.
6. Hur kan man identifiera den begränsande reaktanten praktiskt? Genom att beräkna mängden produktion baserat på reaktantmängder.
7. Vilka säkerhetsåtgärder bör vidtas vid laborationer? Använda skyddsglasögon och handskar samt hantera kemikalier försiktigt.
8. Vad är en reaktionsformel? En representation av en kemisk reaktion med reaktanter och produkter.

Hemuppgift

Eleverna ska forska om skillnaderna mellan reaktanter och produkter i en kemisk reaktion och förbereda en presentation som de ska hålla i klassen. De ska inkludera kemiska formler, exempel på begränsande reaktanter i reaktionen och visuella hjälpmedel. Presentationen ska vara 2-3 A4-sidor långt och presenteras på en klar och intressant sätt.

Citat

“Kemi är att förstå världen omkring oss.” – John Dalton, 1808. Citatet uttrycker kemins centrala roll i att förklara och förstå de processer som sker runt omkring oss, vilket integreras väl med lektionens fokus på reaktanter och deras betydelse i kemiska reaktioner.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp