Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Kemiska reaktioner och analyser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Materia och kemisk bindning: Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering. Kemisk bindning: Dess inverkan på förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen. Reaktioner och förändringar: Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan. Redoxreaktioner: Inkluderar elektrokemi. Fällningsreaktioner: Förståelsen för kemiska reaktioner och analysmetoder. |
Betygskriterium (E) | Eleven visar grundläggande förmågor inom kemins begrepp och modeller, inklusive att formulera och lösa kemiska problem. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Presentera vad kemiska reaktioner är och deras betydelse.
- Diskutera viktiga begrepp som reaktanter och produkter.
- Ge exempel på vanliga kemiska reaktioner.
- Diskutera hur kemiska reaktioner påverkar vår miljö.
- Syrabasreaktioner (15 min)
- Presentera syrabas-konceptet och pH-begreppet.
- Genomför en demonstration av en syrabasreaktion.
- Diskutera hur buffertverkan fungerar.
- Analysera säkerhetsåtgärder vid hantering av syror och baser.
- Redoxreaktioner (15 min)
- Introducera begreppen oxidation och reduktion.
- Förklara elektroner och deras roll i reaktioner.
- Beskriva tillämpningar av redoxreaktioner i industrin.
- Diskutera exempel på dagligdags redoxreaktioner.
- Laboration och experiment (10 min)
- Planering av ett enkelt laborationsmoment om kemiska reaktioner.
- Förklara hur resultaten ska dokumenteras.
- Diskutera säkerhet och hantering av kemikalier.
- Presentera hur observationer kan analyseras.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemisk bindning: Förstå sambandet mellan atomer och molekyler, hur de interagerar och bildar nya ämnen genom kemiska reaktioner.
- Syrabasreaktioner: Beskriva hur syror och baser reagerar samt hur pH-värdet påverkar kemiska processer.
- Reaktionshastighet: Flera faktorer påverkar hur snabbt reaktioner sker; diskutera katalysatorers roll.
- Redoxreaktioner: Hur elektroner flyttas under reaktioner och hur det påverkar kemi inom energiomställningar.
- Kemiska analyser: Betydelsen av noggranna experiment och observering av resultat i kemiska processer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kemi | Vetenskapen om materia, dess uppbyggnad och transformationer. | Härstammar från grekiskans “khemia”. |
Reaktion | Process där ämnen omvandlas till andra ämnen genom kemiska förändringar. | Från latinets “reactio”. |
Syrabas | Kategorin av ämnen som kan donera eller ta emot protoner. | Från latinets “acidus” och “alkalis”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är kemiska reaktioner viktiga i vår vardag och hur påverkar de oss?
- B. Hur skulle vår värld se ut utan kemiska reaktioner?
- C. Kan vi förlita oss på kemiska modeller? Vilka begränsningar har de?
Aktivitet
Som aktivitet kommer eleverna att genomföra en experimentell laboration inom ramen för syrabasreaktioner. Eleverna får i uppdrag att blanda olika syror och baser och observera förändringarna som sker. Efter laborationen ska varje grupp presentera sina observationer och diskutera resultaten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en kemisk reaktion? | En process där ämnen omvandlas till nya ämnen. |
Vad betyder pH? | En måttstock för surhetsgrad av en lösning. |
Vad är skillnaden mellan oxidation och reduktion? | Oxidation innebär förlust av elektroner medan reduktion innebär vinst av elektroner. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna förbereda en skriftlig rapport där de redogör för en kemisk reaktion som de observerat i vardagen, inklusive alla relevanta kemiska begrepp och reaktionsformler. Rapporten ska vara 2-3 sidor lång.
Citat
“Kemi är att förstå omvärlden.” – Marie Curie, 1903. Detta citat understryker vikten av kemi i vår förståelse för naturen och vår miljö.