“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Kemiska reaktioner och deras betydelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Materia och kemisk bindning, modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering. Kemisk bindning och dess inverkan på exempelvis förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen. Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan. |
Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven visar det genom att beskriva och förklara kemiska samband i människokroppen, naturen, arbetslivet och samhället med viss användning av begreppen, modellerna och teorierna. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Diskutera vad en kemisk reaktion är och ge exempel från vardagen.
- Presentera begreppen reaktanter och produkter.
- Förklara de olika typerna av kemiska reaktioner.
- Visa korta filmer om kemiska reaktioner i praktiken.
- Laboration: Syra-bas reaktioner (20 min)
- Dela in eleverna i grupper för laboration där de utför syra-bas titrering.
- Ge instruktioner för hur man genomför experimentet säkert.
- Observationsfrågor att besvara under experimentet.
- Utvärdera resultatet av titreringen.
- Diskussion och analys (10 min)
- Sammanfatta laborationens resultat.
- Diskutera möjliga felkällor i experimentet.
- Reflektera över hur syrabasreaktioner påverkar vår vardag.
- Ge exempel på hur dessa reaktioner tillämpas i industrin.
- Avslutande frågor och reflektionsstund (10 min)
- Ge eleverna frågor att tänka över.
- Samla in reflektioner om veckans lärande.
- Ge förslag på hur de kan tillämpa sin kunskap utanför klassrummet.
- Informera om nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemiska reaktioner: Förståelse för olika typer av kemiska reaktioner, specifikt syra-bas och redoxreaktioner.
- Säkerhet vid laborationer: Viktigt att känna till säkerhetsföreskrifter och hantering av kemikalier.
- pH och buffertar: Hur pH påverkar kemiska reaktioner och betydelse av buffertsystem.
- Stökiometri: Beräkna reaktionsutbyten och koncentrationer i kemiska reaktioner.
- Modeller och teorier: Förståelse för hur kemiska modeller används inom ämnet kemi.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Reaktant | Ämnet som reagerar i en kemisk reaktion. | Från latin, *reactans* som betyder att agera tillbaka. |
Produkt | Ämnet som bildas efter en kemisk reaktion. | Från latin, *productus* vilket betyder att föra fram eller producera. |
Syrabasreaktion | En kemisk reaktion mellan en syra och en bas som resulterar i vatten och salt. | Från latinska *acidus* som betyder sur och *basis* från grekiska som betyder grund. |
Diskussionsfrågor
- Hur skulle vårt liv förändras om kemiska reaktioner inte kunde ske?
- Vad är det mest spännande ni har lärt er om kemiska reaktioner?
- Diskutera hur ni själva kan bidra till ett mer hållbart samhälle genom att förstå kemi.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation om en specifik kemisk reaktion som de är intresserade av. De ska inkludera hur reaktionen påverkar vår vardag. Presentationerna kan vara kreativa, inklusive visualiseringar eller demonstrationer. Varje grupp presenterar under lektionen och ska ha som mål att informera sina klasskamrater på ett engagerat sätt.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en reaktant? | Ämnet som reagerar i en kemisk reaktion. |
2. Vad betyder pH? | Det mäter surheten eller alkaliniteten i en lösning. |
3. Ge ett exempel på en syra-basreaktion. | Neutralisation mellan natriumhydroxid och saltsyra. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort artikel (ca 1 A4-sida) som beskriver en kemisk reaktion, dess användning och varför den är viktig i mänskligheten. Artikeln ska inkludera säkerhetsaspekter samt eventuella miljöfaktorer kopplade till reaktionen. Eleverna ska även reflektera över hur denna reaktion kan tillämpas i deras eget liv.
Citat
“Kemi är inte bara en vetenskap, det är en livsstil.” – Sir Ronald Norrish, 1975. Detta citat inbjuder till reflektion över hur kemi är en integrerad del av vårt dagliga liv och hur vår förståelse för kemi kan påverka vår livsstil och val.
“`