Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Kemiska reaktioner och energiflöden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Materia och kemisk bindning: Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering. – Kemisk bindning och dess inverkan på till exempel förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen. – Reaktioner och förändringar: Syrabasreaktioner, redoxreaktioner, och energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner. |
Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven visar det genom att beskriva och förklara kemiska samband i människokroppen, naturen, arbetslivet och samhället med viss användning av begreppen, modellerna och teorierna. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Förklara vad en kemisk reaktion innebär.
- Ge exempel på olika typer av reaktioner (syrabas, redox).
- Diskutera betydelsen av energiflöden i reaktioner.
- Presentera dagens mål och upplägg för lektionen.
2. Genomgång av syrabasreaktioner (15 min)
- Förklara pH-begreppet och hur det används i syrabasreaktioner.
- Använd visuella modeller för att illustrera protolysreaktioner.
- Diskutera buffertverkan och ge exempel.
- Svara på frågor och uppmuntra diskussion bland eleverna.
3. Praktisk demonstration av en redoxreaktion (15 min)
- Genomför en enkel redoxreaktion med eleverna.
- Demonstruera hur man kan mäta energiförändringar.
- Låt eleverna anteckna sina observationer.
- Diskutera resultaten och relatera till teorin.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Gå igenom vad som lärdes under lektionen.
- Be eleverna att reflektera över energiflöden i kemiska reaktioner.
- Diskutera kemins betydelse i samhällsperspektiv.
- Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka kritiskt.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemiska reaktioner: Förståelse av olika typer av kemiska reaktioner är centralt för att kunna tillämpa kemi i praktiska situationer. Eleverna bör känna till reaktionsvillkor och resultat för syrabas- och redoxreaktioner.
- Energiflöden: Kunskapen om hur energi omsätts i kemiska reaktioner är avgörande för förståelse av reaktanternas och produkternas stabilitet. Eleverna kan diskutera exempel på energiöverföringar i olika reaktioner.
- Laborativt arbete: Praktisk hantering av kemikalier och säkerhet är avgörande för att genomföra experiment. Eleverna bör förberedas för att dokumentera sina resultat på ett korrekt sätt.
- Kritiskt tänkande: Utvecklingen av förmåga att kritiskt värdera information och argsment gällande kemiska frågeställningar är nödvändigt för att kunna delta i samhällsdebatten om kemi och miljö.
- Kemi i vardagen: Eleverna bör förstå kemins tillämpningar i vardagen, från läkemedel till miljöhänsyn. Diskussioner kan fördjupa deras insikt om kemins roll i samhälle och teknik.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kemisk reaktion | En process där en eller flera ämnen förändras för att bilda en eller flera nya ämnen. | Från grekiskans “khēmia”, som betyder “konsten att gjuta”. |
Syrabasreaktion | En reaktion mellan en syra och en bas som ger salt och vatten. | Från latinets “acidus” (syr) och “basis” (grund). |
Redoxreaktion | En kemisk reaktion där oxidation och reduktion sker samtidigt. | Från engelskans “reduction” och “oxidation”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad innebär det att energi ska bevaras under en kemisk reaktion? Diskutera i små grupper.
- B. Hur skulle vårt samhälle se ut utan kemiska processer? Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- C. Kan vi ha en framtid där vi utesluter användningen av vissa kemikalier? Vilka strategier skulle kunna användas för att minska vår kemiska påverkan på miljön?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att designa en egen syrabasreaktion. De ska beskriva vilka kemikalier de skulle använda, vilka säkerhetsåtgärder de följer, och vad de förväntar sig att observera. Varje grupp presenterar sin reaktion och diskussionen leder till lärande om pH och buffertar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en kemisk reaktion? | En process där ämnen förändras för att bilda nya ämnen. |
2. Vad betyder pH? | Ett mått på surhetsgraden i en lösning. |
3. Ge ett exempel på en redoxreaktion. | Reaktionen mellan zink och kopparsulfat. |
4. Vad är en buffert? | En lösning som motstår förändringar i pH vid tillsats av syror eller baser. |
5. Vad är energiflöde? | Den energi som omsätts i en kemisk reaktion. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en kemisk reaktion som de finner intressant. De ska skriva en rapport som beskriver reaktionen, vad som händer på molekylnivå, vilken energiomsättning som sker, och potential för användning i samhället. Rapporten ska vara 2-3 sidor lång.
Citat
“Kemi är inte något som handlar om ämnen, utan om hur vi förstår vår omvärld.” – Pierre Curie, 1898. Citatet visar på kemins centrala roll i att förstå både naturvetenskap och teknologi.