Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Kemiska reaktioner och energikällor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Materia och kemisk bindning Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering. Kemisk bindning och dess inverkan på till exempel förekomst, egenskaper och användningsområden för organisk och oorganisk ämnen. | Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven visar det genom att beskriva och förklara kemiska samband i människokroppen, naturen, arbetslivet och samhället med viss användning av begreppen, modellerna och teorierna. |
Reaktioner och förändringar Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan. Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi. Fällningsreaktioner. Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner. | Eleven söker och använder information som rör kemi från olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Presentera begreppet kemiska reaktioner och ge exempel.
- Diskutera varför kemiska reaktioner är viktiga i vårt dagliga liv.
- Introducera materialen som ska användas under lektionen.
- Fråga eleverna om deras tidigare erfarenheter av kemiska reaktioner.
2. Experimentell demonstration (25 min)
- Genomför en praktisk demonstration av en syrabasreaktion.
- Låt eleverna observera färgförändringar vid pH-indikatorer.
- Diskutera vad som händer under reaktionen och energiomsättning.
- Anteckna observationer och reflektioner i labbprotokoll.
3. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina observationer.
- Be grupperna att formulera frågor baserat på sina diskussioner.
- Uppmuntra eleverna att dela sina frågor med klassen.
- Sammanfatta diskussionerna för att förstärka lärandet.
4. Sammanfattning och avslutning (5 min)
- Ge en kort sammanfattning av lektionens huvudpunkter.
- Fråga eleverna om de har några frågor eller funderingar.
- Informera om nästa lektion och vad som förväntas.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemiska reaktioner. Eleverna lär sig definitionen av kemiska reaktioner och deras betydelse i natur och samhälle. Examenskunskap inkluderar insikter om hur olika ämnen reagerar med varandra.
- Energiförändringar vid reaktioner. Förståelse kring hur kemiska reaktioner kan vara exotermiska eller endotermiska och hur dessa kan påverka energikällor.
- Syror och baser. Utökad förståelse för hur syror och baser fungerar, inklusive deras roller i dagliga kemiska processer och laboratorieexperiment.
- Reaktionstypers klassifikation. Eleverna får kunskap om olika typer av kemiska reaktioner, som sinteser, nedbrytningar och redoxreaktioner.
- Påverkan av reaktanter. Insikt om hur koncentration och temperatur påverkar reaktionshastighet och jämviktslägen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Kemisk reaktion | En process där ämnen omvandlas genom omsättning av bindningar. | Från grekiska “khemeia”, som betyder “konst att blanda.” |
Reaktanter | De ämnen som deltar i en kemisk reaktion. | Från latin “reactans”, betyder “att agera tillbaka.” |
Syrabasbalans | Systemet av syror och baser i en lösning. | Från grekiska “sura” och “basis,” som står för “syra” och “grund.” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle världen se ut om vi inte hade kemiska reaktioner i våra dagliga liv?
- B. Vilken roll spelar kemiska reaktioner i utvecklingen av alternativa energikällor?
- C. Finns det etiska dilemman kopplade till kemiska processer, exempelvis i läkemedelsindustrin?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper genomföra experiment för att skapa en syra-baskemi reaktion med hjälp av olika indikatorer. De ska dokumentera sina resultat och förklara vad som sker under reaktionen, inklusive energiförändringar och pH-nivåer. Eleverna kommer också att diskutera hur dessa kemiska reaktioner är relevanta för verkliga världens problem, t.ex. i livsmedelsindustrin.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är en kemisk reaktion? | En process där materia omvandlas rena när värde av reaktanter förändras. |
2. Vad händer med energin under en exoterm reaktion? | Energi frigörs i form av värme. |
3. Beskriv hur pH-nivån kan förändras vid en syrabasreaktion. | pH kan öka eller minska beroende på om syran eller basen är i överflöd. |
4. Vad är en kategori av reaktion? | Exempelvis syntes eller nedbrytning. |
5. Hur påverkar koncentration reaktionshastighet? | Högre koncentration leder oftast till snabbare reaktionshastighet. |
Hemuppgift
I denna hemuppgift ska eleverna göra en forskningsuppgift kopplad till ett valt kemiskt ämne, utforska dess reaktioner, användning och betydelse för samhället. Uppgiften ska vara 2-3 A4-sidor lång och inkludera källhänvisningar.
Citat
”Kemi är inte bara en vetenskap om materiens struktur, utan också en vetenskap om livets processer.” – Linus Pauling, kemist, 1954. Detta citat betonar kemins centrala roll inom livsvetenskaperna och hur kemi är grundläggande för att förstå livets mekanismer.