Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Kemiska reaktioner och förändringar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Undervisningen i kursen ska behandla följande: Materia och kemisk bindning, modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering, kemisk bindning och dess inverkan på förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen. Reaktioner och förändringar, inkl. syrabasreaktioner, pH-begreppet och buffertverkan, redoxreaktioner inkl. elektrokemi, fällningsreaktioner, energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner, stökiometri, analytisk kemi och kemins karaktär och arbetssätt. |
Betygskriterium (E) | Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp, teorier, modeller och arbetsmetoder. Eleven kan formulera och söka svar på frågor, planera och utföra experiment, samt bearbeta, tolka och kritiskt granska resultat. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kemiska reaktioner (15 min)
- Förklara vad en kemisk reaktion är och ge exempel på vanliga reaktioner.
- Diskutera skillnaden mellan fysikaliska och kemiska förändringar.
- Förklara begrepp som reaktanter och produkter.
- Visa exempel på kemiska formler och reaktionsscheman.
2. Syrabasreaktioner (10 min)
- Introducera begreppen syra och bas och förklara hur de reagerar med varandra.
- Använd pH-skalan för att illustrera syrabasbalans.
- Diskutera buffertverkan och dess betydelse i biologiska system.
- Visa exempel på syrabasreaktioner i klassrummet.
3. Redoxreaktioner (10 min)
- Förklara vad redoxreaktioner är och ge exempel.
- Diskutera oxidation och reduktion.
- Visa exempel på hur redoxreaktioner används i elektrokemi.
- Presentera balansmetoder för att skriva redoxreaktioner.
4. Experimentell demonstration (15 min)
- Genomför ett enkelt experiment som visar en kemisk reaktion (ex. vinäger och bakpulver).
- Diskutera observationerna från experimentet.
- Be eleverna att notera sina tankar och fakta om vad som sker under reaktionen.
- Ställ frågor för att stimulera en djupare förståelse av kemiska fenomen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemiska reaktioner: Förståelse av vad som definierar en kemisk reaktion, inklusive skillnader mellan fysikaliska och kemiska förändringar.
- Syrabasreaktioner: Kännedom om syror, baser och pH-skalan, samt praktiska exempel på syrabasreaktioner.
- Redoxreaktioner: Betydelse av oxidation och reduktion samt deras tillämpningar i elektrokemi.
- Experiment och observation: Vikten av experimentella metoder för att förstå kemiska fenomen.
- Tolkning av resultat: Förmågan att analysera och tolka resultaten från genomförda experiment.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Reaktion | En förändring som sker när kemiska ämnen reagerar med varandra. | Kommer från latin “reactio”. |
Syra | En lösning med lågt pH som kan avge vätejoner. | Kommer från latin “acidus”, som betyder sur. |
Bas | En lösning med högt pH som kan ta upp vätejoner. | Kommer från latin “basis”. |
Redox | En typ av reaktion som involverar överföring av elektroner. | En sammanslutning av “red” (reduktion) och “ox” (oxidation). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelar kemiska reaktioner i vår vardag och hur påverkar de våra liv?
- B. Hur kan vi använda vår kunskap om syror och baser för att förstå miljöproblem?
- C. I vilken utsträckning är det viktigt att förstå redoxreaktioner i dagens teknologiska samhälle?
Aktivitet
Ett förslag på en lektionsaktivitet är att utföra ett praktiskt experiment där eleverna får observera en kemisk reaktion mellan en syra och en bas. Eleverna ska dokumentera sina observationer och diskutera reaktionen och dess egenskaper. Experimentet kan också omfatta att använda pH-indikatorer för att visualisera förändringar under reaktionen. Eleverna arbetar i grupper, vilket främjar samarbete och diskussion om kemiska koncept.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad definierar en kemisk reaktion? | En kemisk reaktion definieras av att nya ämnen bildas genom omorganisering av atomer. |
2. Vad är skillnaden mellan en syra och en bas? | En syra avger vätejoner medan en bas tar upp vätejoner. |
3. Vad är ett exempel på en redoxreaktion? | Exempelvis rostning av järn är en redoxreaktion där järn oxideras. |
4. Hur kan pH påverka en kemisk reaktion? | pH kan påverka reaktionshastigheten och produkternas stabilitet. |
5. Vilken roll har buffertar i kemiska reaktioner? | Buffertar stabiliserar pH-nivåer och motverkar förändringar i surhetsgrad. |
Hemuppgift
Eleverna ska förbereda en kort presentation (max 5 minuter) där de redogör för en kemisk reaktion de forskat om. Presentationen ska innehålla information om reaktanterna, produkterna och eventuella praktiska tillämpningar av reaktionen. Eleverna ska också inkludera vilken betydelse reaktionen har för miljön eller samhället. Denna hemuppgift syftar till att stärka elevernas forsknings- och presentationsförmåga samt deras förståelse för kemiska fenomen.
Citat
“Kemi är underbart; det är ett språk. Det handlar om att lära sig att sätta samman bokstäver till ord och ord till meningar.” – Darleane Hoffman, 2009. Detta citat framhäver vikten av kemi i att förstå världen och dess fenomen genom ett vetenskapligt språk.