Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Kemiska reaktioner och stökiometri
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Materia och kemisk bindning. Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering. Kemisk bindning och dess inverkan på exempelvis förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen. Reaktioner och förändringar: Syrabasreaktioner, pH-begreppet och buffertverkan. Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi. Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner. Stökiometri: Tolkning och skrivning av formler för kemiska föreningar och reaktioner, samt analysmetoder som kromatografi och titrering. |
Betygskriterium (E) | Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med viss säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera kemiska förlopp och företeelser. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Beskriv vad en kemisk reaktion är och ge exempel på dagligdags kemiska reaktioner.
- Diskutera betydelsen av kemiska reaktioner i biologiska och industriella processer.
- Presentera olika typer av reaktioner: syra-bas, redox, fällning.
- Använd diagram för att förklara hur atomer omorganiseras under en reaktion.
2. Stökiometri och beräkningar (15 min)
- Förklara stökiometri och dess betydelse för kemi.
- Gör en genomgång av molbegreppet och hur man kan beräkna substansmängder.
- Ge exempel på hur man beräknar koncentrationer och begränsande reaktanter.
- Genomför ett par exempel tillsammans med eleverna, i exempelvis en reaktion mellan natriumklorid och silvernitrat.
3. Laboration: Reaktion och beräkningar (20 min)
- Presentera laborationens syfte och mål.
- Förklara säkerhetsanvisningar och utrustning som ska användas.
- Genomför laborationen där eleverna får utföra en syra-basreaktion och beräkna pH-värdet.
- Samla in data som kommer användas för analys efter laborationen.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Diskutera vad eleverna lärde sig under lektionen.
- Sammanfatta viktiga punkter kring kemiska reaktioner och stökiometri.
- Fråga eleverna om de har några frågor eller kommentarer.
- Ge feedback på laborationen och förberedelse inför kommande lektioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemiska reaktioner: Begrepp och exempel på vanliga kemiska reaktioner i olika sammanhang, från matlagning till industriproduktion.
- Stökiometri: Förståelse av hur stökiometri tillämpas för att förutsäga resultat av kemiska reaktioner och hur man gör beräkningar relaterade till detta.
- Laborationsmetodik: Hur man genomför och dokumenterar kemiska experiment på ett systematiskt och säkert sätt.
- Dataanalys: Att tolka och genomföra beräkningar utifrån insamlade experimentdata.
- Miljö- och hälsofrågor: Kopplingen mellan kemiska reaktioner och deras påverkan på miljö och hälsa.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Reaktion | En process där en eller flera ämnen omvandlas till nya ämnen. | Från latinets “reactio”, som betyder motverkan eller svar. |
Stökiometri | Studiemätning av kvantitativa relationer mellan reaktanter och produkter i kemiska reaktioner. | Från grekiskans “stoicheion” (element) och “metron” (mått). |
Buffert | En lösning som motverkar förändringar i pH vid tillsats av syra eller bas. | Från engelskan “buffer”, som i betydelsen dämpa. |
pH | Ett mått på surhetsgraden i en lösning. | Från franskans “pouvoir hydrogène”, vilket betyder vätepotential. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kemiska reaktioner vår vardag? Kan du ge exempel?
- B. Vilka miljökonsekvenser ser du av kemiska processer, både positiva och negativa?
- C. På vilket sätt kan kunskapen om kemiska reaktioner hjälpa oss att skapa en mer hållbar framtid?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika kemiska reaktioner. Varje grupp ska forska om sin reaktion, utföra beräkningar kring reaktionsprodukterna och presentera sin information för klassen. Presentationerna ska inkludera både teoretiska aspekter och eventuella praktiska tillämpningar av den aktuella reaktionen. Detta uppmuntrar samarbete och användning av kommunikationsverktyg.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är en kemisk reaktion? | En process där reaktanter omvandlas till produkter. |
Vad menas med stökiometri? | Det är studiet av kvantitet och mängder inom kemiska reaktioner. |
Hur kan vi använda buffertlösningar? | För att stabilisera pH-värdet i olika kemiska processer. |
Vad innebär pH? | Ett mått på surhet eller alkalinitet av en lösning. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort rapport (1-2 A4-sidor) där de analyserar en kemisk reaktion de gjort under undervisningen. De ska redogöra för reaktionens typ, involverade ämnen, och resultat samt diskutera potentiella tillämpningar i verkliga livet. Denna uppgift syftar till att fördjupa deras förståelse av olika kemiska koncept.
Citat
“Kemi är inte bara en vetenskap, utan en konst av att göra förutsägelser om materien.” – Anonym
Detta citat uppmanar till reflektion över hur kemi används för att förutspå och förstå världen omkring oss, något som är centralt i dagens lektion.