Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Syror och basers egenskaper i vardagliga exempel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Grundläggande kemisk teori om syror och baser, samt deras egenskaper och betydelse i olika sammanhang. | Eleven kan utföra grundläggande laborationer och redovisa resultat och slutsatser skriftligt. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till syror och baser (10 min)
- Presentera definieringar av syror och baser.
- Diskutera olika exempel på syror och baser i vardagen.
- Förklara pH-skalan och dess betydelse.
- Visa en kort video om syror och basers egenskaper.
2. Genomgång av neutralisation (10 min)
- Förklara vad neutralisation innebär.
- Ge exempel på neutralisation i vardagen, som vid användning av antacida.
- Visa en enkel kemisk reaktion som illustrerar neutralisation.
- Diskutera konsekvenser av sura och basiska föreningar i miljön.
3. Laboration: pH-test av olika vätskor (20 min)
- Dela ut pH-indikatorer och olika vätskor (vatten, juice, läsk, etc.).
- Eleverna får mäta pH-värdet och notera sina resultat.
- Diskutera resultaten med hela klassen.
- Reflektera över hur pH-värdet påverkar smak och hälsa.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och återkoppla till det centrala innehållet.
- Ställ frågor för att testa elevernas förståelse.
- Introducera nästa lektionsämne.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Syror och baser. Förståelse för vad som klassas som syror och baser, och hur de interagerar med varandra.
- pH-skalan. Kunskap om hur pH-skalan används för att mäta surhet och alkalinitet.
- Neutralisation. En klarhet kring vad neutralisation är och exempel på hur det sker i verkligheten.
- Kemiska reaktioner. Förståelse för autentiska kemiska reaktioner där syror och baser deltar.
- Vardagslivets kemi. Hur syror och baser används i produkter vi använder i vardagen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Syra | En substans som avger vätejoner (H+). | Från latinets ‘acidus’ som betyder ‘sur’. |
Bas | En substans som tar upp vätejoner. | Från latinets ‘basis’ som innebär ‘grund’ eller ‘fundament’. |
pH | Mått på hur sur eller basisk en lösning är. | Från franskans ‘potentiel hydrogène’. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror du att syror och baser är viktiga för människokroppen?
- B. Hur påverkar användning av syror i matlagning hälsan?
- C. Vilka konsekvenser kan pH-förändringar i vattendrag ha för ekosystemet?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en affisch som illustrerar olika syror och baser, samt deras användningsområden och pH-värden. Varje grupp ska också inkludera exempel på produkter som barn använder. Affischen ska innehålla bilder, diagram och text. Grupperna kan presentera sina affischer för klassen efteråt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en syra? | En substans som avger vätejoner (H+). |
Vad är en bas? | En substans som kan ta upp vätejoner. |
Vad står pH för? | Potentialen av väte, en skala för surhet. |
Ge två exempel på syror. | Ättika och citronsyra. |
Ge två exempel på baser. | Natron och ammoniak. |
Vad händer vid neutralisation? | En syra reagerar med en bas och bildar vatten och salt. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna redovisa de syror och baser de har i sina hem. De ska identifiera användningen av dessa produkter, ange pH-värdet om möjligt, och reflektera över deras potentiella risker och fördelar. Arbetsredovisningen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och kan innehålla både text och bilder.
Citat
“Kemi är att förstå livets mysterier.” – Linus Pauling, 1901
Denne Nobelpristagare identifierar vikten av kemi i förståelsen av liv och livsprocesser, något som är centralt i lektionen om syror och baser.