Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Kemi. Korrosion och metallers reaktivitet. [Åk. 9]






Lektionsplanering – Korrosion och metallers reaktivitet

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Kemi

Tema: Korrosion och metallers reaktivitet

Koppling till styrdokument

Denna lektionsplanering baseras på Lgr22 och ämnesplanen för kemi för årskurs 9. Lektionen syftar till att behandla begrepp som korrosion, oxidation, reduktion och genomgång av metallers reaktivitet i förhållande till elektrokemi. Målet är att öka elevernas förståelse för hur dessa fenomen påverkar metaller i vardagen och miljön.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Elektrokemi: hur kemiska reaktioner ger elektrisk spänning (galvaniska element), korrosion av metaller och skydd mot korrosion. Eleven kan ge exempel på hur kemi tillämpas i vardagen, som korrosion av metaller och dess påverkan.

[Källa: Lgr22, Kemi, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till korrosion (15 min)
    • Presentera vad korrosion innebär och varför det är viktigt.
    • Diskutera hur metaller reagerar med syre och bildar oxider.
  2. Experiment: Demonstration av korrosion (15 min)
    • Genomför ett experiment där eleverna observerar hur järn reagerar med vatten och syre för att bilda rost.
    • Fråga eleverna att skissa på vad de observerar och notera förändringar över tid.
  3. Gruppdiskussion (10 min)
    • Dela eleverna i grupper och låt dem diskutera vilka metaller som korroderar snabbast och varför.
    • Be dem att koppla in sina diskussioner till sina observationer.
  4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
    • Sammanfatta lektionen och ställ följande frågor:
    • Vad är korrosion och hur kan vi skydda metaller från att korrodiera?
    • Hur spelar elektrokemi in i korrosionsprocessen?

Ämnesinnehåll

  • Korrosion: Förståelse för hur och varför korrosion sker, exempel på metaller som rostar.
  • Oxidation och reduktion: Skillnad mellan dessa processer och deras betydelse i korrosionssammanhang.
  • Skyddsmetoder: Olika metoder för att skydda metaller från korrosion, som användning av offeranoder.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Korrosion Process där en metall löses upp genom en kemisk reaktion. Kommer från latinets “corrodere” som betyder “gnaga sönder”.
Oxidation Process där ett ämne avger elektroner. Från latinets “oxydare”, relaterad till syre.
Reduktion Process där ett ämne tar emot elektroner. Kommer från latinets “reducere”, vilket betyder “minska”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad kan vi göra för att förhindra korrosion på metaller i vår vardag?
  • B. Vilka förståelser av oxidation och reduktion kan vi tillämpa för att skydda våra järnsmide i hemmet?
  • C. Hur påverkar klimatet korrosionsprocesser och metallers hållbarhet?

Aktivitet

Eleverna ska planera och genomföra ett litet projekt där de väljer en metall och testar hur den reagerar med olika substanser (t.ex. syre, vatten, syror). De dokumenterar sina resultat och reflekterar över hur de kan tillämpa denna kunskap i praktiken.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad innebär korrosion? Det innebär att en metall reagerar med syre och löses upp.
Vilka metaller är mest benägna att korrodera? Oädla metaller som järn och zink är mer benägna att korrodera.
Vad kan vi göra för att skydda metaller mot korrosion? Använda offeranoder eller belägg göra ytan oädla.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en rapport om korrosion där de beskriver minst tre olika metaller, deras korrosionsbeteende och förslag på hur man kan skydda dem.

Citat

“Kemi är inte bara en vetenskap, det är en del av allt i våra liv.” – Pierre-Auguste Renoir. Detta citat visar hur kemi är involverad i vardagliga fenomen, även i korrosionsprocesser.

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.



Modern Tillbaka-knapp