Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Kemi
Tema: Syror och baser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen. Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner. Separations- och analysmetoder, till exempel pH-mätning. Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. | Eleven visar grundläggande kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen. Eleven använder information som rör kemi för att med viss naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa. |
[Källa: Lgr22, Kemi, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till syror och baser (10 min)
- Presentera vad syror och baser är, samt deras egenskaper.
- Förklara pH-skalan och hur den används för att mäta surhet eller alkalinitet.
- Diskutera exempel på syror och baser som finns i hemmet och i naturen.
- Visa kort en video om syror och baser.
2. Experiment: pH-mätning (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och ge dem olika lösningar (t.ex. citronsaft, såpa, vatten) för att testa pH-värdet.
- Ge instruktioner om hur man använder pH-papper.
- Låt grupperna dokumentera sina resultat i en tabell.
3. Diskussion: Syror och baser i samhället (15 min)
- Diskutera hur syror och baser påverkar vårt dagliga liv, t.ex. användning i rengöringsmedel, livsmedel och i kroppen.
- Ställ frågor för att engagera eleverna: Hur skulle vårt liv se ut utan syror och baser?
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen.
- Ge eleverna tid att ställa frågor.
- Förbereda för kommande hemuppgift.
Ämnesinnehåll
- Definition av syror och baser: Förklara skillnaden mellan syror och baser, samt deras egenskaper.
- pH-skalan: Introducera pH-skalan som ett verktyg för att mäta surt och basiskt.
- Kemiska reaktioner: Diskutera hur syror och baser reagerar med varandra (neutralisation).
- Aktuella exempel: Visa exempel på syror och baser i mat och hushållskemikalier.
- Betydelse för hälsan: Diskutera hur syror och baser fungerar i kroppen, till exempel magsyra.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Syra | En substans som avger protoner (H⁺) i en lösning. | Kommer från det latinska “acidus” (sur). |
Bas | En substans som accepterar protoner eller avger hydroxidjoner (OH⁻). | Kommer från det latinska “basis” (grund). |
pH | En skala som mäter surhet eller alkalinitet. | “pH” står för “potentia Hydrogenii”, som betyder “vätekraft”. |
Neutralisation | En kemisk reaktion där en syra och en bas reagerar för att bilda vatten och salt. | Kommer från det latinska “neutralis” (varken sur eller basisk). |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att balansen mellan syror och baser påverkar vår hälsa?
- B. Kan ni ge exempel på hur syror används i industrin? Vad kan hända om de hanteras fel?
- C. Vilken betydelse har syror och baser i miljön? Hur kan vi minska deras negativa påverkan?
Aktivitet
Som en praktisk aktivitet kan eleverna skapa sina egna “surhetsindikatorer” från rödkål. Genom att använda rödkål för att göra en naturlig pH-indikator kan eleverna testa olika vätskor och observera färgförändringarna för att bestämma surhetsgraden. Aktiviteten involverar klippning av rödkål, kokning i vatten, och användning av den resulterande vätskan för tester.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en syra? | En substans som avger protoner. |
Hur mäter man surhet? | Genom pH-skalan. |
Ge ett exempel på en syra. | Citronsyra. |
Vad händer vid neutralisation? | En syra och en bas reagerar och bildar salt och vatten. |
Varför är pH viktigt för vår hälsa? | Det påverkar hur våra kroppsfunktioner fungerar. |
Nämn en bas. | Natriumhydroxid. |
Vad kan hända om pH i en sjö blir för lågt? | Det kan skada ekosystemet. |
Hur kan vi använda kunskapen om syror och baser i vårt dagliga liv? | För att göra medvetna val om produkter vi använder. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en rapport om en syra eller bas som de använder i vardagen. Rapporten ska innehålla: – En beskrivning av ämnet. – Hur det används i deras hem eller i industri. – En diskussion om dess påverkan, både positiv och negativ, på miljön och hälsan.
Citat
“Kemi är att känna till mönster, att förstå reaktioner och att kunna förutsäga resultat.” – Linus Pauling, 1954. Detta citat sammanfattar vikten av att förstå kemiska reaktioner och deras betydelse i vårt liv.