Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Kemi. Syror och baser. [Åk. 7 – 9]






Lektionsplanering: Kemi, Årskurs 9 – Syror och baser

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Kemi

Tema: Syror och baser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen. Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner. Separations- och analysmetoder, till exempel pH-mätning. Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Eleven visar grundläggande kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen. Eleven använder information som rör kemi för att med viss naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa.

[Källa: Lgr22, Kemi, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till syror och baser (10 min)

  • Presentera vad syror och baser är, samt deras egenskaper.
  • Förklara pH-skalan och hur den används för att mäta surhet eller alkalinitet.
  • Diskutera exempel på syror och baser som finns i hemmet och i naturen.
  • Visa kort en video om syror och baser.

2. Experiment: pH-mätning (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper och ge dem olika lösningar (t.ex. citronsaft, såpa, vatten) för att testa pH-värdet.
  • Ge instruktioner om hur man använder pH-papper.
  • Låt grupperna dokumentera sina resultat i en tabell.

3. Diskussion: Syror och baser i samhället (15 min)

  • Diskutera hur syror och baser påverkar vårt dagliga liv, t.ex. användning i rengöringsmedel, livsmedel och i kroppen.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna: Hur skulle vårt liv se ut utan syror och baser?

4. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen.
  • Ge eleverna tid att ställa frågor.
  • Förbereda för kommande hemuppgift.

Ämnesinnehåll

  • Definition av syror och baser: Förklara skillnaden mellan syror och baser, samt deras egenskaper.
  • pH-skalan: Introducera pH-skalan som ett verktyg för att mäta surt och basiskt.
  • Kemiska reaktioner: Diskutera hur syror och baser reagerar med varandra (neutralisation).
  • Aktuella exempel: Visa exempel på syror och baser i mat och hushållskemikalier.
  • Betydelse för hälsan: Diskutera hur syror och baser fungerar i kroppen, till exempel magsyra.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Syra En substans som avger protoner (H⁺) i en lösning. Kommer från det latinska “acidus” (sur).
Bas En substans som accepterar protoner eller avger hydroxidjoner (OH⁻). Kommer från det latinska “basis” (grund).
pH En skala som mäter surhet eller alkalinitet. “pH” står för “potentia Hydrogenii”, som betyder “vätekraft”.
Neutralisation En kemisk reaktion där en syra och en bas reagerar för att bilda vatten och salt. Kommer från det latinska “neutralis” (varken sur eller basisk).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att balansen mellan syror och baser påverkar vår hälsa?
  • B. Kan ni ge exempel på hur syror används i industrin? Vad kan hända om de hanteras fel?
  • C. Vilken betydelse har syror och baser i miljön? Hur kan vi minska deras negativa påverkan?

Aktivitet

Som en praktisk aktivitet kan eleverna skapa sina egna “surhetsindikatorer” från rödkål. Genom att använda rödkål för att göra en naturlig pH-indikator kan eleverna testa olika vätskor och observera färgförändringarna för att bestämma surhetsgraden. Aktiviteten involverar klippning av rödkål, kokning i vatten, och användning av den resulterande vätskan för tester.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en syra? En substans som avger protoner.
Hur mäter man surhet? Genom pH-skalan.
Ge ett exempel på en syra. Citronsyra.
Vad händer vid neutralisation? En syra och en bas reagerar och bildar salt och vatten.
Varför är pH viktigt för vår hälsa? Det påverkar hur våra kroppsfunktioner fungerar.
Nämn en bas. Natriumhydroxid.
Vad kan hända om pH i en sjö blir för lågt? Det kan skada ekosystemet.
Hur kan vi använda kunskapen om syror och baser i vårt dagliga liv? För att göra medvetna val om produkter vi använder.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en rapport om en syra eller bas som de använder i vardagen. Rapporten ska innehålla: – En beskrivning av ämnet. – Hur det används i deras hem eller i industri. – En diskussion om dess påverkan, både positiv och negativ, på miljön och hälsan.

Citat

“Kemi är att känna till mönster, att förstå reaktioner och att kunna förutsäga resultat.” – Linus Pauling, 1954. Detta citat sammanfattar vikten av att förstå kemiska reaktioner och deras betydelse i vårt liv.



Modern Tillbaka-knapp
×