Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Kemi. Vad är en lösning? [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1-3

Ämne: Kemi

Tema: Vad är en lösning?

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen. För årskurs 1-3 handlar det om blandningar och hur de kan delas upp i sina olika beståndsdelar, till exempel genom avdunstning och filtrering, samt vattnets olika former: fast, flytande och gas.
Betygskriterium (E) Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen. Utifrån tydliga instruktioner utför eleven enkla fältstudier, observationer och experiment.

[Lgr22, Kemi, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till lösningar (10 min)
  • Presentera begreppet “lösning” för eleverna.
  • Ge exempel på vanliga lösningar, som socker i vatten.
  • Diskutera varför vissa ämnen löser sig medan andra inte gör det.
  • Visa bilder på olika lösningar.
2. Genomgång av material (10 min)
  • Introducera de material som ska användas under lektionen.
  • Förklara funktioner och säkerhetsaspekter av materialen.
  • Visa hur man korrekt blandar olika ämnen för att skapa lösningar.
  • Diskutera observationer kring olika material.
3. Praktisk aktivitet (20 min)
  • Genomför en praktisk övning där eleverna skapar egna lösningar.
  • Ge instruktioner för hur eleverna ska blanda och observera förändringar.
  • Samla observationer och diskutera i klassen.
  • Ge stöd vid behov och uppmuntra frågor.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Samla eleverna och diskutera vad de lärt sig om lösningar.
  • Ställ frågor för att främja reflektion över aktiviteten.
  • Sammanfatta resultat och observationer från den praktiska aktiviteten.

Ämnesinnehåll

  • Vad är en lösning? Förståelsen av lösningar och hur de olika komponenterna i en lösning samverkar.
  • Blandningar och separationer. Hur blandningar kan separeras och vad som kännetecknar en lösning jämfört med en blandning.
  • Observationer av lösningar. Hur man observerar och dokumenterar olika lösningar och deras egenskaper.
  • Praktiska experiment. Genomförande av enkla experiment för att förstå lösningar.
  • Reflektion över resultat. Hur man från observationer kan dra slutsatser och reflektera över olika aktiviteter i kemi.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Lösning En homogen blandning av ett ämne (lösningsmedel) med ett eller flera andra ämnen (lösta ämnen). Från latin “solutio”, vilket betyder att lösa upp.
Avdunstning Processen där vätska förvandlas till ånga. Från franska “évaporation”, vilket betyder avdunstning.
Filtrering En metod för att separera fasta ämnen från vätskor. Från latin “filtrare” som betyder att filtrera.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad händer med socker när vi löser det i vatten? Kan vi se sockerbitarna efteråt?
  • B. Vilka andra lösningar kan du tänka på som vi använder i vardagen? Varför är de viktiga?
  • C. Hur kan vi veta om två ämnen bildar en lösning eller inte? Vilka egenskaper kan vi titta efter?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i grupper där de får välja två olika ämnen, till exempel salt och socker. De kommer att blanda dem med vatten och observera vad som händer. Efter att ha observerat kommer de att dokumentera sina resultat i enkla anteckningar, inkludera bild av sin blandning och diskutera resultaten med hela klassen. Denna aktivitet ska främja samarbete och lärande genom praktisk tillämpning av teorin.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en lösning? En blandning där ett ämne är helt upplöst i ett annat.
Nämn två sätt att separera en blandning. Filtrering och avdunstning.
Ge ett exempel på en lösning. Saltvatten.
Vad händer med socker i vatten? Sockret löser sig och blir osynligt.
Vilket ämnes beteckning används för vatten? H2O.
Kan olja lösas i vatten? Nej, olja och vatten blandas inte.
Vad avgör om ett ämne kan lösas i ett annat? Ämnenas kemiska egenskaper och strukturer.
Hur kan vi observera skillnader i lösningar? Genom att titta på färg, klarhet och sediment i bottensatsen.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en enkel skriftlig rapport om en lösning de har gjort hemma, som till exempel att lösa socker i vatten. Rapporten ska inkludera vad de använde, hur de gjorde det, vilka observationer de gjorde och vilka slutsatser de kan dra om processen. Rapporten ska vara 1-2 sidor lång.

Citat

“Kemi är inte bara en vetenskap; det är en konst i att förstå världen.” – Joni Eareckson Tada, 1983 Detta citat betonar hur kemi hjälper oss förstå omvärlden och dess betydelse i våra liv.


Modern Tillbaka-knapp
×