Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Konst och skapande. Måla i snön. [Förskolan]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskolan

Ämne: Konst och skapande

Tema: Måla i snön

Koppling till styrdokument

Denna lektion stödjer läroplanens mål om att barn ska ges möjligheter att uttrycka sig genom olika former av skapande och att utveckla sin kreativitet. Genom att måla i snön utforskar barnen sin omgivning och sina sinnen genom färg och form.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Att skapa med hjälp av olika material och tekniker. Barnet kan delta i skapande verksamhet med olika material.
Att experimentera med färg, form och struktur. Barnet kan använda material på ett medvetet och kreativt sätt.

[Lpfö 18, Konst och skapande]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till snökonst (10 min)

  • Samla barnen och förklara vad ni ska göra.
  • Visa exempel på snökonst som andra barn har gjort.
  • Diskutera vilka färger ni ska använda och varför.

2. Förbereda material (10 min)

  • Dela ut sprayflaskor med färgat vatten.
  • Visar barnen hur man använder flaskorna för att måla.
  • Gå igenom säkerhetsregler och hur man samarbetar.

3. Måla i snön (20 min)

  • Släpp ut barnen i snön för att börja måla.
  • Uppmana dem att experimentera med olika former och mönster.
  • Gå runt och stödja barnens skapande genom att ställa frågor och ge feedback.

4. Reflektion och avslutning (10 min)

  • Samla barnen igen och låt dem dela sina verk och tankar om de skapande processerna.
  • Fråga vad de tyckte var roligast och vad som var utmanande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Färglära: Lär barnen om grundfärger och hur de kan blanda färger för att skapa nya.
  • Form och struktur: Diskutera hur olika former kan skapas i snön och vilket intryck de ger.
  • Naturmaterial: Vilka material kan användas för att dekorera snön och hur påverkar de vårt skapande?
  • Kreativitet och uttryck: Vad betyder det att skapa konst och hur kan vi uttrycka oss på olika sätt?
  • Samarbete: Hur kan vi hjälpa varandra att skapa och ha roligt tillsammans?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Färger Visuella intryck som består av olika nyanser. Latin: “color”
Snö Frysta vattenkristaller som faller från himlen. Fornsvenska: “snö”
Konst Skapande av verk med estetiskt syfte. Latin: “ars”
Skulptur Formad konst i tre dimensioner, ofta av fasta material. Latin: “sculptura”
Mönster Återkommande design eller struktur. Grekiska: “mónstra”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur upplever ni skillnaderna mellan att måla på papper och snö?
  • B. Vilka färger och mönster tycker ni är mest spännande? Varför?
  • C. Hur känns det att skapa något i en så stor skala som snön tillåter?

Aktivitet

Låt barnen skapa stora mönster i snön med hjälp av färgade vattenfyllda sprayflaskor. Förbered området genom att mätta snön så att den är lättare att måla på. Uppmuntra barnen att arbeta tillsammans och skapa gemensamma konstverk. Dessutom kan ni inspirera varandra genom att prata om vad ni ser och känner medan ni målar.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken färg använde du mest idag?
Vad tyckte du var roligast med aktiviteten?
Vilken form skapade du i snön?
Hur kände du när du målade?
Vad skulle du vilja göra nästa gång?
Har du någon idé till ett nytt projekt?
Vilken teknik tyckte du var bäst?
Vad lärde du dig idag?

Hemuppgift

Barnen får i uppgift att skapa en liten konstverk hemma som de kan visa upp på nästa lektion. Det kan vara en teckning eller en annan form av skapelse inspirerad av dagens aktivitet. Be föräldrarna att assistera men låt barnens kreativitet styra.

Citat

”Konst är inte det du ser, utan det du får andra att se.” – Edgar Degas, 1834-1917. Detta citat handlar om hur konst kan påverka vår vilja och vår perception av världen.


Modern Tillbaka-knapp
×