Lektionsplanering
Ärskurs: Gymnasiet
Ämne: Konsumentkunskap
Tema: Konsumentens rättigheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Konsumentens rättigheter och skyldigheter. Lagar som skyddar konsumenten, till exempel konsumentköplagen och distansavtalslagen. | Eleven förklarar vad konsumentens rättigheter innebär. |
[Gy11, Konsumentkunskap]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till konsumentens rättigheter och skyldigheter (10 min)
- Presentera vad som menas med konsumentens rättigheter och skyldigheter.
- Gå igenom vilka lagar som skyddar konsumenten, t.ex. konsumentköplagen och distansavtalslagen.
- Diskutera varför dessa rättigheter och skyldigheter är viktiga för att skydda konsumenten.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Smågrupper om 3-4 elever.
- Ge dem olika case kopplade till konsumentens rättigheter.
- Be grupperna diskutera hur de skulle hantera situationerna.
3. Presentationer från grupperna (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina tankar och förslag på hur man ska agera i de givna scenarierna.
- Diskutera gemensamt vilka strategier som är mest effektiva.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Avsluta med en översikt av vad eleverna har lärt sig om konsumentens rättigheter och skyldigheter.
- Ställ frågor till klassen för att sammanfatta och diskutera vad de tagit med sig från lektionen.
Viktiga lagar som reglerar konsumentrelationer
- Konsumentköplagen: Skyddar köparen vid köp av varor.
- Distansavtalslagen: Reglerar köp som görs på distans, t.ex. via internet.
- Avtalslagen: Hur avtal mellan köpare och säljare fungerar.
Konsumentvägledning
Var kan konsumenten vända sig för hjälp och information?
- Öppet köp: Rätt att returnera en vara inom en viss tid och få tillbaka pengarna.
- Bytesrätt: Rätt att byta en vara mot en annan vara inom en viss period.
- Ångerrätt: Rätt att ångra köpet och erhålla pengarna tillbaka, ofta inom 14 dagar vid distansköp.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka konsumenträttigheter är mest relevanta för unga idag?
- B. Hur kan man som konsument skydda sig själv vid köp av en vara? Vad är viktigt att tänka på?
- C. Vad gör man om man känner sig lurad av en säljare?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet får eleverna i grupper skapa en plakatpresentation om en specifik konsumenträttighet. De ska presentera sin rättighet, ge exempel på hur den fungerar i praktiken och diskutera eventuella problem som kan uppstå.