Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Kreativt skapande. Kreativ storytelling och bildskapande. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Kreativt skapande (kan inkludera konst och kultur)
Tema: Kreativ storytelling och bildskapande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina förmågor att uttrycka sig i olika former av skapande, t.ex. genom att bearbeta och skapa berättande texter samt att använda digitala verktyg för att skapa bild och berättelse. Eleven kan genomföra en berättande text med del av handling, karaktärer och miljö. Eleven använder grundläggande tekniska och estetiska begrepp i sitt arbete.

[Lyssna på Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kreativ storytelling (15 min)

  • Berätta kort om vad storytelling innebär och ge exempel på olika berättelser.
  • Diskutera vad som gör en berättelse intressant.
  • Visa exempel på hur man kan använda bilder och teckningar för att förstärka en berättelse.

2. Generera idéer (10 min)

  • Be eleverna att brainstorma idéer för en egen berättelse. Låt dem skriva ner sina tankar individuellt eller i par.
  • Ge exempel på teman som äventyr, mysterier, fantasy eller komedi.

3. Skapande av berättelse och bild (25 min)

  • Dela in eleverna i grupper om 3-4.
  • Be dem skriva en kort berättelse (2-3 stycken) utifrån de idéer de kommit på.
  • Under skrivandet ska de samtidigt skapa en bild som illustrerar deras berättelse. De kan använda papper och färger eller digitala verktyg om sådana finns tillgängliga.

4. Presentation (15 min)

  • Låt varje grupp presentera sin berättelse och bild för klassen.
  • Ge feedback och diskutera vad som var bra och intressant.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Berättelsens uppbyggnad: Lär dig om inledning, problem, vändpunkt och avslutning.
  • Karaktärer och miljö: Hur man skapar intressanta karaktärer och miljöer som ger liv till berättelsen.
  • Illustrationer: Användning av bilder för att förstärka berättelser. Hur olika konstverk kan ge olika känslor och stämningar.
  • Samverkan: Vikten av att arbeta tillsammans i grupper och respektera varandras idéer.
  • Presentation: Hur man framträder och presenterar sitt skapande på ett intressant sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En samling av händelser som binds samman av en röd tråd och som berättas för en publik. Kommer från fornsvenska “berättr”
Illustration En bild eller teckning som hjälper till att förklara eller berika en text. Kommer från latin “illustrare” (att lysa upp)
Karaktär En person eller varelse som agerar och reagerar i en berättelse. Kommer från grekiska “charaktēr” (tecken, prägel)

Diskussionsfrågor

  • A. Vad gör en berättelse minnesvärd och varför minns vi vissa berättelser mer än andra?
  • B. Hur kan vi använda bilder för att förstärka känslor i en berättelse?
  • C. Vad skulle hända om vi bytte plats på karaktärerna i en berättelse? Skulle handlingen förändras?

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa både en berättelse och en illustration. De kommer arbeta i grupper, vilket uppmuntrar samarbete och kreativt tänkande. Genom att kombinera skrivande med bildskapande får de möjlighet att uttrycka sig på flera sätt och engagera sina åhörare när de presenterar sitt arbete.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vilken är din karaktärs styrka? [Elevens svar]
Vad är den mest spännande delen i din berättelse? [Elevens svar]
Hur använde ni bilderna för att förstärka berättelsen? [Elevens svar]
Vad lärde du dig av att arbeta i grupp? [Elevens svar]
Vad var enklast/svårast i er berättelse? [Elevens svar]
Skulle du vilja läsa andra grupper berättelser? Varför? [Elevens svar]

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skapa en egen berättelse och en illustration. De ska skriva ner sin berättelse på A4 (minst 2 sidor) och göra en bild som de kan ha till. Berättelsen ska skrivas ut och illustrationen kan vara i valfritt format (ritad, digital etc.).

Citat

”Berättelsen är en av de äldsta och mest kraftfulla formerna för mänsklig kommunikation, genom att dela idéer och skapa förbindelser mellan människor.” – Okänd (modern tid)


Modern Tillbaka-knapp