Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Kriminologi. Våld i nära relation. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kriminologi

Tema: Våld i nära relation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Centralt innehåll för kriminologi kan vara teorier om brott och brottslighet, inkludera brottsoffers rättiga och tema kring social kontroll. Eleven beskriver några olika teorier om brott och brottslighet. Eleven gör kopplingar till verkliga exempel.

[Lgy 11, Kriminologi, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat våld i nära relation (10 min)

  • Presentera och definiera vad våld i nära relation innebär.
  • Diskutera kort om hur vanligt det är och vilka grupper som drabbas.
  • Fråga eleverna vad de känner till om ämnet.
  • Ge exempel på olika former av våld i nära relationer.

2. Teoretiska perspektiv (15 min)

  • Gå igenom olika teorier som förklarar varför våld i nära relationer uppstår.
  • Använd real-life exempel för att illustrera teorier som social inlärningsteori och makt- och kontrollteori.
  • Diskutera hur dessa teorier kan tillämpas i praktiska situationer.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela upp eleverna i mindre grupper för att diskutera fallstudier av våld i nära relation.
  • Be grupperna att identifiera faktorer som bidrar till dessa situationer.
  • Samla grupperna efter diskussionerna och presentera deras insikter för klassen.

4. Avslutande reflektion (10 min)

  • Reflektera över vad som har diskuterats under lektionen.
  • Ställ frågor som: “Hur kan samhället arbeta för att motverka våld i nära relationer?”
  • Ge utrymme för eleverna att ställa frågor och dela sina tankar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Definition av våld i nära relation: Det inkluderar fysiskt, psykiskt, sexuellt och ekonomiskt våld inom familj och intima relationer.
  • Statistik: Översiktlig information om hur vanligt detta våld är och påverkan på olika grupper.
  • Teorier: Grundläggande teorier som förklarar varför våld uppstår, t.ex. social inlärningsteori.
  • Konsekvenser: De direkta och indirekta effekterna av våldet på individen och samhället.
  • Rättssystemets roll: Hur våld i nära relationer hanteras juridiskt och vilka lagar som finns för att skydda offren.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Våld Medvetet fysiskt eller psykiskt beteende med avsikt att skada någon. Kommer från fornnordiska “valdr” som betyder “den som härskar”.
Relation Förhållandet mellan två eller flera personer. Kommer från latin “relatio” som betyder “återrapport” eller “relation”.
Makt Förmågan att påverka andra människors handlingar eller tankar. Kommer från fornnordiska “mátt”, som betyder “att kunna” eller “att ha kraft”.
Brottsoffer En person som har utsatts för brott. Kommer från latin “brott” som betyder “handla” och “offer” som betyder “den som erbjuder”.
Kontroll Förmågan att styra eller påverka något. Kommer från latin “controllare” som betyder “att granska”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi i samhället bidra till att förebygga våld i nära relationer?
  • B. Vilka är de största hindren för offer att söka hjälp?
  • C. På vilka sätt kan man stödja någon som man misstänker utsätts för våld i nära relationer?

Aktivitet

I grupparbetet kommer eleverna att analysera olika fall av våld i nära relationer. Eleverna får en lista över fallstudier att välja mellan, och de ska i grupp diskutera orsakerna till våldet, konsekvenserna för offret, och hur situationen skulle kunna hanteras bättre. Varje grupp ska sedan presentera sina resultat för klassen. Aktiviteten syftar till att öka förståelsen för både teori och praktisk tillämpning.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är våld i nära relation? Fysiskt, psykiskt, sexuellt och ekonomiskt våld i relationer.
2. Vilka typer av våld nämndes? Fysiskt, psykiskt, sexuellt, ekonomiskt.
3. Vad är social inlärningsteori? En teori som förklarar hur beteende lärs genom observation.
4. Vilka grupper är särskilt drabbade av våld? Kvinnor, barn, äldre.
5. Hur kan samhället motverka våld i nära relationer? Genom utbildning, stödåtgärder och lagstiftning.
6. Varför är det svårt för offer att söka hjälp? Rädsla, skam, brist på resurser.
7. Vad innebär makt- och kontrollteori? En teori om hur makt används för att styra och kontrollera andra.
8. Hur påverkas barn av att växa upp med våld i hemmet? Emotionell och psykologisk påverkan.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text om våld i nära relationer. Uppgiften ska omfatta 2 sidor A4 och inkludera deras egna tankar samt källor till information de använt. I uppgiften ska de reflektera över samhällsperspektivet och diskutera hur vi som individer kan bidra till att bekämpa detta problem.

Citat

Kunnande är makt. – Francis Bacon, 1597. Detta citat betonar vikten av kunskap i kampen mot våld och orättvisor i samhället. Ju mer vi lär oss och förstår detta problem, desto mer kraft har vi att skapa förändringar.


Modern Tillbaka-knapp
×