Ämne: Ledarskap och organisation
Årskurs: Gymnasiet årskurs 3
Lektionsplanering: Digitaliseringens och AI:s påverkan på organisationskultur i Ledarskap och organisation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Organisationers kultur och dess betydelse för individ och organisation. | Eleven kan på ett grundläggande sätt beskriva ledarskapets och organisationens betydelse för arbetsmiljö och kultur. | Eleven kan utförligt analysera ledarskapets och organisationens koppling till kultur och digital förändring. |
Digitaliseringens och AI:s påverkan på organisationer och arbetsformer. | Eleven kan ge enkla exempel på hur digitalisering påverkar organisationskultur. | Eleven kan ge utvecklade exempel och resonera om digitaliseringens och AI:s påverkan på organisationskulturer. |
Ledarskap i förändrade organisationer. | Eleven visar grundläggande förståelse för ledarskapets roll i förändringsprocesser. | Eleven visar ämnesövergripande förståelse för ledarskapets roll vid digitala förändringar i organisationer. |
Källa: Gy11, kurs Ledarskap och organisation, årskurs 3
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till organisationskultur och digitalisering (10 min)
- Definiera vad organisationskultur är och varför den är viktig.
- Kort presentation av hur digitalisering påverkar organisationer idag.
- Ge exempel på AI-teknologier som används i arbetslivet.
- Diskutera kort hur digitala verktyg kan förändra arbetssätt och kultur.
- Ge eleverna tankar att fundera på under lektionen.
2. Fallstudie: Digitaliseringens påverkan på en organisation (10 min)
- Presentera en aktuell eller fiktiv organisation som genomgår digital transformation.
- Beskriv hur digitalisering och AI påverkar deras kultur och ledarskap.
- Fråga eleverna vilka för- och nackdelar de ser.
- Använd konkreta exempel som distansarbete, AI-beslutsstöd eller digital kommunikation.
- Förklara ämnesrelaterade begrepp i samband med exemplet.
3. Gruppdiskussion: Framtidens organisationskultur (10 min)
- Dela in elever i mindre grupper digitalt eller i klassrummet.
- Låt grupperna diskutera hur AI och digitalisering kan förändra arbetsplatsens kultur framöver.
- Ge vägledande frågor som: Hur påverkas ledarskapet? Hur förändras samarbete och kommunikation?
- Uppmuntra elever att fundera på både positiva och negativa konsekvenser.
4. Digital uppgift: Skapa en digital presentation (15 min)
- Eleverna arbetar individuellt eller i par med att skapa en digital presentation om ett valt exempel på AI och digitalisering i organisationer.
- Presentation ska inkludera: påverkan på kultur, ledarskap och organisation.
- Använd verktyg som Google Slides, PowerPoint eller liknande.
- Läraren finns tillgänglig för stöd och frågor.
5. Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och frågor som eleverna funderat på.
- Ge eleverna en snabb exit-ticket (se nedan).
- Ge instruktioner för eventuellt vidare arbete eller hemuppgift.
Ämnesinnehåll
- Organisationskultur: Definition, element som värderingar, normer och beteendemönster inom en organisation. Hur kultur påverkar medarbetarnas arbetsmiljö och kommunikation.
- Digitalisering: Hur digital teknik förändrar arbetsprocesser, kommunikation och organisationsstruktur.
- Artificiell intelligens (AI): Definition, exempel på AI i arbetslivet som automatisering, beslutsstöd och analysverktyg.
- Ledarskap i digitala miljöer: Hur ledarskapet behöver anpassas för att hantera digitala förändringar, distansarbete och nya typer av samarbeten.
- Framtidsperspektiv: Möjliga scenarier för organisationskulturen med fortsatt utveckling av digitalisering och AI.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Organisationskultur | Samlade värderingar, normer och beteenden inom en organisation. | Organisation från grekiska “organon” = verktyg. |
Digitalisering | Processen att använda digital teknik i olika sammanhang. | Från latinska “digitus” = finger (symbol för siffror). |
Artificiell intelligens | Maskiners förmåga att utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. | Artificiell från latin “artificium” = konst, skicklighet. |
Ledarskap | Förmågan att leda och styra en grupp eller organisation. | Ledarskap av “leda” + suffix “-skap”, gammalsvenskt. |
Automatisering | Användning av teknik för att utföra arbetsuppgifter utan mänsklig inblandning. | Från grekiska “automat” = självgående maskin. |
Diskussionsfrågor
- Hur kan AI förändra maktbalansen i en organisation? Fundera på vilka som får mer eller mindre inflytande med ökad digitalisering och automatisering. Är det alltid positivt?
- Vilka etiska dilemman kan uppstå när AI tar över beslutsfattande i organisationer? Hur ska ledare hantera ansvar och transparens?
- Hur kan organisationskulturen påverkas av att medarbetare arbetar mer på distans? Vilka utmaningar och möjligheter skapas för ledarskapet?
- Kan digitalisering och AI skapa mer inkluderande arbetsplatser, eller finns risk att vissa grupper hamnar utanför? Diskutera möjliga konsekvenser och lösningar.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en digital presentation som illustrerar hur en organisation förändrats eller kan förändras genom digitalisering och AI. De ska kartlägga exempel på nya arbetsformer, ledarskapsutmaningar och förändringar i kultur. Under presentationen uppmuntras kreativitet i form av text, bilder och eventuellt korta filmklipp eller animationer som förtydligar digitaliseringens påverkan. Presentationerna delas digitalt för peer-feedback eller i klassrum via projektor. Läraren följer upp genom att ställa frågor och hjälpa till med kopplingar till kursinnehållet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är organisationskultur? | Det är de gemensamma värderingarna, normerna och beteendemönstren som finns inom en organisation. |
Ge ett exempel på digitalisering i arbetslivet. | Användning av distansarbetsverktyg som Microsoft Teams eller AI-baserade beslutsstöd. |
Hur kan AI påverka ledarskapet? | AI kan förändra beslutsprocesser, göra arbetsuppgifter mer automatiska och kräva nya ledarskapsförmågor. |
Nämn en fördel med digitalisering av organisationer. | Effektivare kommunikation och flexibilitet i arbetsformer. |
Vad kan vara en nackdel med ökad AI i arbetslivet? | Minskad personlig interaktion och risk för arbetsplatsövervakning. |
Hur påverkas organisationskulturen av distansarbete? | Det skapar nya normer och utmaningar för samarbete och tillit. |
Vad betyder automatisering? | Att teknik utför arbetsuppgifter utan mänsklig input. |
Varför är ledarskap viktigt i digitala förändringar? | För att säkerställa att organisationen anpassar sig och personalen känner sig stödda. |
Ge ett exempel på en AI-teknik i organisationer. | AI-driven dataanalys för att fatta beslut eller automatisera rutinuppgifter. |
Hur kan digitalisering göra arbetsplatsen mer inkluderande? | Genom att erbjuda flexibla arbetsformer och tillgängliga digitala verktyg. |
Citat
”Teknologi förändrar inte bara hur vi arbetar, utan vem vi är som organisationer.” — Peter Drucker, 1995.
Detta citat understryker vikten av att förstå kulturens förändring parallellt med teknisk utveckling och är relevant för lektionens fokus på digitaliseringens påverkan.
”Ledarskap handlar inte bara om att leda människor utan om att leda förändring.” — John Kotter, 2012.
Citatet kopplar till hur ledarskap måste utvecklas för att hantera digitala omställningar i organisationens kultur.