Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8

Ämne: Litteraturhistoria

Tema: Skapa eget antikt verk

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och samtala om litteratur från olika tider och områden, och se hur litteraturen speglar samhället och dess värderingar.Eleven kan göra enkla sammanfattningar av och reflektera över innehållet i olika skönlitterära och sakprosatexter.
Eleverna får skriva egna texter i olika genrer och använda litterära element som tema, stil och form.Eleven kan skriva enkla skönlitterära texter där grundläggande litterära element används.
Genom att skapa egna verk får eleverna möjlighet att reflektera över och förstå litteraturens kulturella och historiska betydelse.Eleven kan formulera sig i skrift på ett enkelt sätt och använda ett tydligt språk.

[Lgr 22, Litteraturhistoria, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till uppgiften (10 min)
    • Presentera uppgiften för eleverna och förklara syftet med att skapa ett eget antikt verk.
    • Gå igenom kortfattat litterära kännetecken från Antikens litteratur.
    • Diskutera tankar och inspirera eleverna att använda mytologi, drama eller lyrik som grund för sina verk.
    • Visa exempel på korta antika texter eller utdrag.
  2. Gruppdiskussion och brainstorming (15 min)
    • Dela in eleverna i mindre grupper.
    • Låt dem diskutera olika teman och stilar de kan använda i sina verk.
    • Be varje grupp presentera sina idéer kort för klassen.
  3. Referensmaterial och inspirationskällor (10 min)
    • Ge eleverna tillgång till litteraturhistoriska källor och exempel på antika skrifter som de kan referera till.
    • Låt dem bläddra igenom och inspireras av texterna.
  4. Skriva eget verk (15 min)
    • Eleverna får börja skriva sina egna litterära verk (kan vara en dikt, kort berättelse eller dramatiskt stycke).
    • Under detta moment går läraren runt och ger stöd och tips till eleverna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Antika teman: Undersök och diskutera teman som hjältemod, kärlek, död, och ödet, som är vanliga i Antikens litteratur.
  • Genrer: Bekanta dig med olika litterära genrer: epik, lyrik och drama, och hur dessa användes under Antiken för att förmedla berättelser.
  • Språkliga verktyg: Lär dig om stilfigurer och retoriska grepp som var vanliga i antik litteratur.
  • Kulturell kontext: Reflektera över den kulturella och sociala kontexten i Antiken som påverkat litteraturens skapelse och teman.
  • Eget skapande: Möjligheten att uttrycka sina egna tankar och idéer i ett litterärt verk inspirerat av antiken.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
EposLängre narrativ text som ofta bevarar kulturella traditioner och berättelser.Kommer från grekiskans “epos” (ord)
MytologiSamling av myter som förklarar världen och naturfenomen genom berättelser om gudar och hjältar.Kommer från grekiskans “mythos” (berättelse)
DramaLitterär form som framställs i skrift och utförs av skådespelare; kan beskriva både tragedier och komedier.Kommer från grekiskans “drama” (handling)

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka teman från Antiken plockar du med i ditt eget verk? Hur kan dessa teman fortfarande vara relevanta idag?
  • B. Hur påverkar språk och stil valet av berättande i litteratur? Ge exempel från antika texter och din egen text.
  • C. Tror du att litteratur från Antiken kan förändra vår syn på värderingar i dagens samhälle? Hur i så fall?

Aktivitet

Eleverna skapar ett litterärt verk inspirerat av antiken. De kan välja att skriva en dikt, en kort berättelse, eller ett dramatiskt stycke. Under den här aktiviteten kommer eleverna att få använda sig av teman, stilar och litterära grepp som de diskuterat i klassen. De uppmanas att reflektera över kulturella och mytologiska referenser som de kan inkludera i sina verk. Efter skrivprocessen får de möjlighet att dela sina verk med klassen.

Exit-ticket

FrågorSvar
1. Vad handlar din text om?[Elevens svar]
2. Vilka element från antik litteratur har du använt?[Elevens svar]
3. Hur kände du inför att skriva eget verk?[Elevens svar]
4. Vilka teman tyckte du var svårast att skriva om?[Elevens svar]
5. Var det lätt eller svårt att inspireras av antik litteratur?[Elevens svar]
6. Vad skulle du vilja förbättra i din text?[Elevens svar]
7. Hur relaterar ditt verk till nuvarande litteratur?[Elevens svar]
8. Vilken författare från Antiken inspirerade dig mest?[Elevens svar]

Hemuppgift

Eleverna får uppgiften att färdigställa sina litterära verk, justera dem utifrån kamratrespons och skriva en reflektion på en sida (A4) om deras skapandeprocess och hur antikens litteratur påverkat deras arbete.

Citat

“Kreativitet är intelligens som har roligt.” – Albert Einstein, 20:e århundradet. Citatet betonar vikten av att kombinera kunskap och fantasi, vilket är centralt i det litterära skapandet och kopplar till lektionen där eleverna får uttrycka sig kreativt.