Lektion. Matematik 1a. Beräkning av spill och svinn i produktion. [Gymnasiet]



Lektionsplanering

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1a

Tema: Beräkning av spill och svinn i produktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
• Grundläggande begrepp och metoder för att beräkna procent och procentuell förändring.
• Tillämpningar av procentberäkning i olika sammanhang, såsom ekonomiska och matematiska modeller.
• Beräkning av spill och svinn, och dess påverkan på produktion.
• Eleven kan göra enkla beräkningar med procent och förstå sambandet mellan olika storheter i problem.
• Eleven kan tillämpa procentberäkningar i konkreta problem, exempelvis beräkna spill i produktion.

[Gy11, Matematik 1a]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till spill och svinn (10 min)
  • Gå igenom vad spill och svinn är och dess påverkan på ekonomin.
  • Diskutera exempel från verksamheter som använder spillberäkningar.
  • Presentera relevanta begrepp såsom “spill”, “svinn” och “produktionskostnader”.
  • Ge eleverna en översikt av lektionens innehåll och syfte.
2. Genomgång av procentberäkningar (15 min)
  • Utför exempel på hur man beräknar procent.
  • Förklara sambandet mellan bråk, decimaler och procent.
  • Visar hur man kommer fram till procent av ett tal.
  • Gör några interaktiva övningar där eleverna räknar i par.
3. Tillämpning av spillberäkningar (15 min)
  • Ge konkreta exempel på spill i produktion och hur det beräknas.
  • Arbeta med exempel där eleverna får räkna ut spill i olika produktscenarier.
  • Diskutera hur man kan minska svinn och effekterna av spill.
  • Besvara elevernas frågor och ge vägledning genom problem.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Gör en sammanfattning av lektionen.
  • Be eleverna att reflektera kring vad de har lärt sig.
  • Diskutera hur spill och svinn påverkar företag.
  • Ge förslag på hur man kan arbeta vidare med dessa begrepp.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Spill och svinn i produktion. Spill refererar till förlorat material som inte kan används, medan svinn är mer omfattande och innebär både spill och övriga kostnader relaterade till produktionen.
  • Procentberäkningar. Det är viktigt att kunna räkna ut hur mycket av materialet som kan anses som spill och hur det påverkar hela produktionslinjen.
  • Ekonomiska konsekvenser. Analysera kostnaderna såväl som vinsterna i samband med minskning av spill och svinn.
  • Praktiska exempel. Genomgång av praktiska exempel och fallstudier där eleverna kan se problemet i verkliga världen.
  • Strategier för effektiv produktion. Diskutera olika metoder för att minska svinn och spill i företag och produktion.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Spill Förlorat material i produktion som inte kan användas. Kommer från latinets “spillare”, som betyder att “stänka” eller “rinna ut”.
Svinn Överhuvudtaget bortfall av material i produktion, inklusive spill. Från nederländska “zwinnen”, vilket betyder att “skala av” eller “ta bort”.
Procent Enhet som uttrycker ett förhållande mellan hundradelar. Från latinets “per centum” som betyder “per hundra”.

Diskussionsfrågor

A. Vilka strategier skulle ni föreslå för att minimera spill i en fabrik? Tänk på både tekniska och mänskliga faktorer.

B. Hur påverkar svinn i produktionen företagets ekonomi över tid? Vilka konsekvenser kan det få på det långsiktiga perspektivet?

C. Går det att skapa en “noll-spill” produktionslinje? Vad skulle det kräva i termer av resurser, teknik och utbildning?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika produktionsscenarier. De ska beräkna spill och svinn med hjälp av givna data för produktionen (exempelvis mängden materia, förväntad produktion och spillprocent). Varje grupp presenterar sina beräkningar och strategier för hur de skulle minska spill och svinn samt vilka alternativa metoder de skulle kunna använda.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad menas med spill? Förlorat material i produktion som inte kan användas.
Ge ett exempel på svinn. Överblivet material som inte kan säljas.
Hur kan procentberäkningar hjälpa i produktionen? De möjliggör att beräkna andelen spill och svinn effektivt.
Vad är en noll-spill linje? En produktionsmetod där inget spill ska förekomma.
Vilka faktorer påverkar spill? Arbetsmetoder, maskiner och materialkvalitet.
Hur mäter man svinn i produktion? Genom att jämföra förväntad utbyte mot verkligt utbyte.
Vilka metoder kan användas för att minimera spill? Uppgradering av maskiner, utbildning av personal.
Hur påverkar spill det ekonomiska resultatet? Det ökar kostnaderna och minskar vinsten.

Hemuppgift

En hemuppgift är att eleverna ska undersöka ett lokalt företag (eller en produktionslinje) och analysera vilken typ av spill de har, procentuellt sett. De ska också ge förslag på hur företaget kan minska sitt spill och presentera sina resultat i en rapport på 2 A4-sidor.

Citat

*”Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.”* – Albert Einstein (Omkring 1915). Detta citat knyter an till vikten av att ständigt söka nya metoder för att minska spill och svinn i produktionen istället för att upprepa samma misstag.



Modern Tillbaka-knapp