Lektion. Matematik 1a. Bråk och decimaltal. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

  • Årskurs: Gymnasiet
  • Ämne: Matematik 1a
  • Tema: Bråk och decimaltal

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Taluppfattning och tals användning, bråk och decimalform. Metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar. Eleven löser standarduppgifter med bråk och decimalform. Eleven kan utföra grundläggande beräkningar och visa sin förståelse för sambandet mellan olika talformer.

[Gy11, Matematik 1a]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till bråk (10 min)
  • Definiera bråk och decimalform.
  • Ge exempel på bråk i vardagen.
  • Diskutera skillnader mellan bråk och decimaler.
  • Ge eleverna en kort översikt över kommande uppgifter.
2. Beräkningar med bråk (15 min)
  • Vis för eleverna hur man adderar och subtraherar bråk.
  • Arbeta igenom exempel på tavlan tillsammans som en klass.
  • Ge eleverna tid att öva på sina egna uppgifter.
  • Ge direkt feedback på deras arbete.
3. Förvandling till decimaler (15 min)
  • Förklara hur man omvandlar bråk till decimaler.
  • Visa exempel på detta i praktiska situationer.
  • Låt eleverna öva med egna exempel och omvandla dem.
  • Gå igenom svaren tillsammans och diskutera skillnader.
4. Avslutande diskussion och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lärdomarna från lektionen.
  • Diskutera hur bråk och decimaler används i olika yrken.
  • Ställ frågor för att stimulera diskussion.
  • Avsluta lektionspasset och påminn eleverna om kommande uppgifter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Bråkens betydelse: Bråk används för att representera del av ett helt. Att förstå bråk är grundläggande för fler matematiska koncept.
  • Decimalform: Decimaler används ofta i ekonomi och teknik; att veta hur man hanterar dem är kritiskt i många sammanhang.
  • Beräkningsmetoder: Eleverna lär sig att noggrant beräkna med både bråk och decimaler via olika metoder.
  • Praktiska exempel: Ger insikter om hur bråk och decimaler används i vardagen, kanske genom recept eller delningar.
  • Rimlighetsbedömning: Kunna bedöma rimligheten av sina resultat och använda dem i kontext.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Bråk En representation av en del av ett helt. Från gammalsvenska “brok” vilket betyder “del”.
Decimal En talform som använder decimaltecken för att representera fraktioner av hela tal. Från latinska “decimus” som betyder “tio”.
Division En operation där ett tal delas med ett annat tal. Från latinets “dividere” vilket betyder “att dela”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan förståelse för bråk och decimaler påverka ditt val av yrken i framtiden?
  • B. Varför tror vi att många människor har svårt med bråk i matematik? Hur kan vi hjälpa dem?
  • C. Diskutera hur olika kulturer hanterar bråk och decimaler i sin matematik och ekonomi.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får en uppgift som handlar om att skapa egna exempel på bråk och decimaler som är relevanta för deras intressen eller framtida yrkesval. Varje grupp ska presentera sina exempel och förklara hur de kom fram till sina beräkningar. Detta syftar till att knyta an matematiken till verkliga situationer och uppmuntra kreativitet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett bråk? En representation av en del av ett helt.
Hur omvandlar man ett bråk till en decimal? Genom divisionen av täljaren med nämnaren.
Ge ett exempel på när du kan använda bråk i vardagen. T.ex. vid delning av pizza.
Vad är skillnaden mellan bråk och decimal? Bråk skrivs som två delar medan decimaler använder decimaltecken.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en uppgift där de beräknar och jämför olika bråk- och decimalformer av deras veckobudget. De ska skriva en kort rapport (minst 2 A4-sidor) där de förklarar sina beräkningar och reflekterar över resultatet.

Citat

Matematik, liksom konst, har sina egna skönheter. – G. H. Hardy (1940)

“`


Modern Tillbaka-knapp