Lektion. Matematik 1a. Koordinatsystem och grafer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1a

Tema: Koordinatsystem och grafer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer. Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med viss säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera matematiska fenomen och samband.
Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner. Eleven identifierar, analyserar och löser enkla problem i bekanta situationer med tillfredsställande resultat.
Metoder för att lösa linjära ekvationer. I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet enkla egna frågor.

[Gy11, Matematik 1a]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till koordinatsystem (10 min)
  • Beskriv koordinatsystemets axlar och origo.
  • Gå igenom hur man ritar punkter i ett koordinatsystem.
  • Diskutera olika typer av koordinatsystem, såsom reella och komplexa system.
  • Genomför en kort övning där eleverna får placera ut punkter.
2. Linjära funktioner (15 min)
  • Förklara vad en linjär funktion är och dess representation.
  • Visa hur man skriver räta linjens ekvation.
  • Ge exempel på linjära funktioner i verkliga livet.
  • Följ med eleverna när ni ritar linjära funktioner i koordinatsystemet.
3. Tillämpningar av grafer (15 min)
  • Ge exempel på hur grafer används för att representera information.
  • Diskutera hur man tolkar grafer och vad de olika delarna betyder.
  • Låt eleverna öva på att tolka grafer och dra slutsatser baserat på dem.
  • Gör en kort aktivitet med praktiska tillämpningar.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och repetera viktiga begrepp.
  • Ge tid för eleverna att ställa frågor.
  • Diskutera hur ni kan använda det lärda i verkliga situationer.
  • Förbered eleverna för nästa lektion som kommer att handla om mer avancerade funktioner.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Koordinatsystem: Viktigt för att kunna placera ut och tolka punkter i två dimensioner. Innebär att man förstår hur axlarna hänger ihop.
  • Linjära funktioner: Alla kan beskrivas i form av en ekvation, och det är centralt för algebra och andra matematiska begrepp.
  • Grafer: Grafisk representation av matematiska funktioner är nödvändig för att förstå förändringar över tid.
  • Algoritmer: Hur man beräknar och löser problem är grundläggande för att kunna tolka matematiska data och problemlösning.
  • Praktiska tillämpningar: Hur matematik används i verkliga livet, exempelvis inom ekonomi, vetenskap och teknik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Koordinatsystem System för att ange punkter med hjälp av siffror för x- och y-axeln. Från latinet “coordinare”, som betyder att sätta i ordning.
Linje En rät väg som sträcker sig i båda riktningarna utan slut. Från latinet “linea”, som betyder snöre eller linje.
Graf Visuell representation av data eller matematiska funktioner. Från grekiskan “graphos” som betyder att skriva eller rita.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle världen se ut utan matematik och grafer? Beskriv några yrken där detta är särskilt viktigt.
  • B. Diskutera betydelsen av linjära funktioner i vardagen: var ser du dem? Hur påverkar de våra beslut?
  • C. Vilka utmaningar kan uppstå vid tolkning av grafer? Kan de missförstås?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och kommer att få i uppdrag att skapa en egen graf baserat på en given datasats. De ska använda digitala verktyg för att skapa sina grafer och sedan presentera sina resultat för klassen. Under presentationerna diskuterar grupperna vilka val de gjorde i sin representation och hur det påverkar tolkningen av data.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är skillnaden mellan en linjär och en icke-linjär funktion? En linjär funktion ger en rak linje, medan en icke-linjär funktion kan ge kurvor.
2. Hur kan grafer underlätta förståelsen av matematiska problem? Grafer kan visualisera relationer och mönster som är svåra att se i rena siffror.
3. Beskriv vad origo är i ett koordinatsystem. Origo är punkten där x- och y-axeln skär varandra, vilket är (0, 0).

Hemuppgift

Ge eleverna följande hemuppgift: skapa en egen graf baserat på data som de samlar in, till exempel om deras dagliga aktiviteter under en vecka. De ska skriva en kort reflektion om vad grafen visar och deras tolkningar av dessa data. Använda sig av både pappers- och digitala metoder för att presentera sina resultat.

Citat

“Mathematics is the language with which God has written the universe.” – Galileo Galilei, 1620

Detta citat betonar vikten av matematik i vår förståelse av världen.

“`


Modern Tillbaka-knapp