Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Multiplikation av uttryck för att lösa ekonomiska formler
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Multiplikation och division av algebraiska uttryck, samt deras tillämpningar i ekonomiska sammanhang. | Eleven kan utföra multiplikation och division av algebraiska uttryck samt tillämpa dessa uttryck i enklare ekonomiska situationer. |
[Gy11, Matematik 1a]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till multiplikation av uttryck (15 min)
- Förklara vad ett algebraiskt uttryck är.
- Demonstrera hur man multiplicerar två binomier.
- Ge exempel på ekonomiska formler som innehåller multiplikation av uttryck.
- Visualisera genom att använda tavlan.
2. Grupparbete – Lösning av uppgifter (20 min)
- Dela in eleverna i grupper om 3-4.
- Ge varje grupp en uppsättning uppgifter med ekonomiska formler.
- Grupperna arbetar tillsammans för att lösa dessa och använda multiplikationsmetoder.
- Grupperna presenterar sina lösningar för klassen.
3. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Gå igenom uppgifterna som grupperna har löst gemensamt.
- Diskutera eventuella svårigheter och lösningar elevena stött på.
- Ställ frågor för att få en djupare insikt i elevernas förståelse.
- Avsluta lektionen med att sammanfatta det viktigaste som tagits upp.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Algebraiska uttryck. Förståelse av vad ett algebraiskt uttryck är, förmåga att identifiera termer och koefficienter.
- Multiplikation av binomier. Tekniker för att multiplicera binomier, som t.ex. FOIL-metoden.
- Applicering av multiplikation i ekonomi. Förstå hur algebra används för att lösa ekonomiska problem och hur formler kan tillämpas i verkliga situationer.
- Problemlösningsförmåga. Utveckla färdigheter i att lösa problem som involverar multiplikation av uttryck.
- Grupparbete och presentation. Förmåga att samarbeta effektivt i grupper och presentera resultat.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Algebra | En gren av matematik som hanterar symboler och regler för att manipulera dem. | Från arabiskans “al-jabr”, som betyder “återställande”. |
Binom | Ett uttryck som består av två termer, exempelvis a + b. | Från latinets “binomius”, som betyder “två omgångar”. |
Koefficient | En konstant som multipliceras med en variabel i ett algebraiskt uttryck. | Från latinet “coefficientem”, vilket betyder “tillsammans med”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan multiplikation av algebraiska uttryck underlätta vid budgetering i ett företag?
- B. Vilka risker finns det om man inte förstår multiplikation av uttryck i ekonomiskt beslutsfattande?
- C. På vilket sätt kan algebraiska uttryck användas för att förutsäga framtida ekonomiska trender?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska skapa en kort presentation där de använder multiplikation av uttryck för att skapa en egen ekonomisk formel. Varje grupp får ett budgetscenario att arbeta med. Eleverna ska formulera sin egen ekonomiska fråga och sedan lösa den med hjälp av algebra. De ska presentera sina lösningar och resonera kring de olika stegen de följt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett algebraiskt uttryck? | En matematisk uttryckning som innehåller termer med variabler och konstanter. |
Hur multiplicerar man två binomier? | Genom att använda FOIL-metoden. |
Vad står koefficienten för i ett uttryck? | Den numeriska faktorn framför en variabel. |
Hur kan multiplikation av uttryck tillämpas i ekonomi? | För att lösa ekonomiska formler och uppskatta kostnader. |
Vilka två termer innehåller ett binom? | T.ex. a + b är ett binom. |
Vad menas med multiplikation i algebra? | Att kombinera uttryck för att förenkla eller lösa ekvationer. |
Ge ett exempel på en ekonomisk formel som använder multiplikation. | Exempelvis att räkna ut totala kostnader: C = px, där p är pris och x är mängd. |
Vad är viktigast när man löser ekonomiska problem med algebra? | Att förstå uttrycken och kunna manipulera dem korrekt. |
Hemuppgift
Eleverna ska göra en hemuppgift där de får möjlighet att använda det de lärt sig om multiplikation av uttryck i ekonomiska sammanhang. Hemuppgiften kommer att fokusera på att förstärka och tillämpa kunskaperna från lektionen.