Lektion. Matematik 1a. Potenser och rötter. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Matematik 1a

Tema: Potenser och rötter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer. Begreppet potensfunktion. Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. Eleven hanterar grundläggande procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven löser enkla problem inom kursens olika områden. Eleven bedömer resultatens rimlighet. Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.

[Gy11, Matematik 1a]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till potenser (15 min)
  • Gå igenom definitionen av potenser och hur de används i matematik.
  • Förklara hur bas och exponent fungerar.
  • Ge exempel på vanliga potenser (t.ex. 2^3, 10^2).
  • Diskutera varför potenser är användbara.
2. Räkneregler för potenser (20 min)
  • Presentera regler för multiplikation och division av potenser.
  • Gör exempel tillsammans med klassen.
  • Introducera potenser av 10 och deras användning i vetenskapliga notationer.
  • Ge eleverna korta övningar på tavlan.
3. Metoder för att lösa potensekvationer (15 min)
  • Visa hur man löser enkla potensekvationer.
  • Diskutera användningen av logaritmer vid lösning av mer komplexa potensekvationer.
  • Ge exempel och be eleverna att lösa liknande uppgifter i par.
  • Sammanfatta vad de har lärt sig.
4. Avslutning och repetition (5 min)
  • Sammanfatta veckans lektioner.
  • Besvara frågor om potenser och rötter.
  • Ge en kort översikt över vad nästa lektion kommer att handla om.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Potenser: Eleverna bör förstå definitionerna och tillämpningarna av potenser. Det innefattar hur man använder dem för att förenkla beräkningar och lösa problem.
  • Räkneregler för potenser: Genomgång av relevanta räkneregler för addition, subtraktion, multiplikation, och division av potenser. Dessa regler är grundläggande för vidare matematiska studier.
  • Potensekvationer: Hur man löser olika typer av potensekvationer och vilka metoder som kan användas för att förenkla dem.
  • Praktiska tillämpningar: Berätta om hur potenser används i vardagslivet, exempelvis i vetenskap och teknik.
  • Logaritmer: Introduktion av logaritmer i samband med potenser, för att ge eleverna en förklaring till hur dessa två koncept hänger ihop.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Potenser Ett sätt att visa upprepade multiplikationer av ett tal med sig själv. Från latinets “potentia” som betyder kraft eller makt.
Exponent Det tal som anger hur många gånger basen ska multipliceras med sig själv. Från latinets “exponere” som betyder att sätta fram eller avtäcka.
Logaritm Den exponent som en viss bas måste upphöjas till för att ge ett visst tal. Från grekiska “logos” vilket betyder “beräkning” och “arithmos” som betyder “tal”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan förståelsen av potenser och rötter påverka vår vardag?
  • B. Vilken betydelse har exponentiella funktioner inom vetenskap och teknik?
  • C. Diskutera hur logaritmer kan hjälpa oss att hantera stora tal, ge exempel.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som förklarar potenser och deras tillämpningar. De ska använda visuella hjälpmedel och exempel för att illustrera hur potenser kan förenkla olika matematiska problem. Affischerna ska presenteras för klassen för att uppmuntra diskussion och frågor. Aktiviteten syftar till att fördjupa förståelsen och förbättra samarbetet i gruppen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en potens? En potens är en upprepning av multiplikation av ett tal med sig själv.
Hur löser man potensekvationer? Genom att använda räkneregler för potenser eller logaritmer.
Ge ett exempel på när vi använder potenser i vår vardag. Exempelvis när vi hanterar stora tal inom vetenskap.

Hemuppgift

Eleverna ska välj ett kapitel ur en mattebok som handlar om potenser och rötter. De ska arbeta med uppgifter ur kapitlet och förbereda en kort presentation av de mest intressanta aspekterna av temat. Presentationen ska också innehålla exempel från det verkliga livet som kopplar till deras inlärning.

Citat

“Matematiken är nyckeln till förståelse av världen.” – Galileo Galilei, 1564

“`


Modern Tillbaka-knapp