Lektion. Matematik 1b. Tal och räkning. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1b

Tema: Tal och räkning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Aritmetik, algebra och funktioner: Hantering av formler och algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. Begreppen funktion, definitionsmängd och värdemängd. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer. Metoder för att bestämma funktionsvärden. Digitala och grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a. Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner. Metoder för att lösa linjära ekvationer. Begreppen intervall och linjär olikhet. Metoder för att lösa linjära olikheter. Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och använder dem med tillfredsställande säkerhet. Eleven ger även exempel på hur några begrepp relaterar till varandra. Eleven visar grundläggande kunskaper om naturliga tal och beskriver tals inbördes relation samt delar upp tal. Eleven visar grundläggande kunskaper om tal i bråkform och delar upp helheter i delar samt jämför och namnger delarna som enkla bråk.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till aritmetik (10 min)
  • Genomgång av grundläggande termer och koncept inom aritmetik.
  • Visualisering av tal och operationer med hjälp av exempel.
  • Diskussion om viktigheten av tal i vardagen.
  • Studenternas frågor och interaktion om föregående kunskaper.
2. Algebraiska uttryck (15 min)
  • Introduktion av formler och algebraiska uttryck.
  • Genomgång av faktorisering och multiplikation av uttryck.
  • Övningar där studenter skriver sina egna algebraiska uttryck.
  • Diskussion om hur dessa används i vardagliga beräkningar.
3. Linjära funktioner (15 min)
  • Genomgång av vad en linjär funktion är och dess egenskaper.
  • Exempel på räta linjens ekvation och dess användning.
  • Övningar där studenter får rita grafen av linjära funktioner.
  • Diskussion om funktionernas praktiska tillämpningar.
4. Problemlösning med ekvationer (10 min)
  • Presentera problem som kan lösas med linjära ekvationer.
  • Grupparbete för att lösa valda problem.
  • Diskussion kring olika lösningar och metoder.
  • Reflektion över resultaten av grupplösningarna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Aritmetiska operationer: Förstå och hantera grundläggande aritmetiska operationer såsom addition, subtraktion, multiplikation och division.
  • Algebraiska uttryck: Hantera och förenkla algebraiska uttryck, inklusive faktorisering och användning av variabler.
  • Linjära funktioner: Kunskap om linjära funktioner och deras representationer i grafer.
  • Problemlösning: Utveckla färdigheter i problemlösning med hjälp av matematiska modeller och ekvationer.
  • Statistik och sannolikhet: Introduktion till grundläggande begrepp inom statistik och beräkning av sannolikheter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Algebra En gren inom matematiken som handlar om symboler och regler för att manipulera dessa symboler. Ordet härstammar från arabiskans “al-jabr” som betyder “återställande”.
Funktion Ett matematiskt samband mellan två variabler där en variabel bestäms av den andra. Kommer från latinets “functio” som betyder “utförande”.
Variabel En symbol som representerar ett okänt värde i en matematisk uttryck eller ekvation. Härstammar från latinets “variabilis”, vilket betyder “som kan förändras”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur används matematik i olika yrken och dagliga livssituationer?
  • B. Vilken roll spelar matematik i att förstå och lösa samhällsproblem?
  • C. Om du kunde ändra något i matematikundervisningen, vad skulle det vara och varför?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och ges ett scenario där de måste lösa en matematikproblem som involverar linjära funktioner. De ska använda grafiska metoder för att representera sina lösningar. Varje grupp presenterar sina lösningar för klassen, vilket uppmuntrar till samtal och reflektion kring olika lösningsmetoder. Aktiviteten ska sluta med en gemensam diskussion om metoder och resultat.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en linjär funktion? En funktion vars graf är en rät linje.
Beskriv vad som menas med faktorisering. Att skriva ett algebraiskt uttryck som en produkt av sina faktorer.
Hur löser man en linjär ekvation? Genom att isolera variabeln på ena sidan av ekvationen.

Hemuppgift

Eleverna ska välja ett ämne kopplat till dagens lektion och skapa en kort presentation om hur de kan tillämpa det matematiska konceptet i sitt eget liv. Presentationen ska vara 1-2 A4 sidor lång och innehålla exempel på situationer där konceptet används.

Citat

“Matematik är nyckeln till förståelse av världen.” – Roger Penrose (1994) Detta citat från den kända matematikern och fysikern Roger Penrose betonar vikten av matematik för att förstå och tolka olika fenomen i vår omvärld.

“`


Modern Tillbaka-knapp