“`html
Lektionsplanering
Ämne: Matematik
Årskurs: Gymnasiet
Skapad för lektion: Matematik 1c – Statistik: diagram och tabeller
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Statistik och sannolikhet
|
Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp samt använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp inom områdena statistik och sannolikhet med tillfredsställande säkerhet. |
[Gy11, Matematik 1c]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till statistik och diagram (10 min)
- Forklara vad statistik är och dess betydelse i olika sammanhang.
- Ge exempel på olika typer av diagram och tabeller.
- Diskutera hur diagram och tabeller kan presentera data på ett tydligt sätt.
- Introducera lägesmått och spridningsmått.
- Grupparbete med datainsamling (20 min)
- Innan grupparbetet, dela ut datasheet för insamling av data.
- Elever förvandlar enkätsvar eller observationsdata till tabeller.
- Varje grupp får i uppgift att skapa ett diagram utifrån sin insamlade data.
- Diskutera i grupperna hur de resultat som samlas kan tolkas.
- Presentation och diskussion av diagram (15 min)
- Varje grupp presenterar sina diagram och ger en kort analys.
- Ställ frågor och diskutera variabler och resultat mellan grupperna.
- Gör en sammanfattning av de synpunkter som framkommit.
- Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lärdomar från lektionen.
- Diskutera olika tillämpningar av statistik i samhället.
- Ge utrymme för frågor från eleverna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Statistikens grundbegrepp: Förstod vad statistik är, typiska användningar och syften. Känna till olika sätt att samla in och presentera data.
- Datatyp och format: Kunna skilja på kvalitativ och kvantitativ data. Använda olika statistiska metoder för att bearbeta data.
- Diagram och presentation: Lär dig skapa och tolka olika diagramtyper, exempelvis stapeldiagram, linjediagram och cirkeldiagram.
- Lägesmått: Förstå och kunna beräkna medelvärde, median och typvärde.
- Spridningsmått: Förstå hur spridningsmått som varians och standardavvikelse används.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Medelvärde | Det genomsnittliga värdet av en uppsättning tal. | Från latin “medius”, vilket betyder “mitt”. |
Diagram | En grafisk representation av data. | Från grekiska “diagramma”, som betyder “ritning”. |
Lägesmått | Mått som beskriver datats centrala tendens, som medelvärde och median. | Från svenskans “läge” och “mått”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar datainsamlingens kvalitet resultaten i statistiska studier? Kan vi lita på alla datakällor?
- B. Diskutera olika sätt att presentera data. Vilka presentationer är mest övertygande och varför?
- C. Vad är skillnaden mellan korrelation och kausalitet? Ge exempel på var och en.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper om fyra skapa en egen enkätfråga, samla in svar från andra elever och sedan sammanställa datan i en tabell. Efter detta ska grupperna skapa ett diagram som visualiserar resultaten av deras data. Denna aktivitet ska ge dem praktisk träning i att hantera och presentera statistik.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är medelvärde? | Genomsnittet av en uppsättning siffror. |
Vilka typer av diagram kan vi använda för att presentera data? | Stapeldiagram, linjediagram, cirkeldiagram, etc. |
Vad är skillnaden mellan stratifierat och slumpmässigt urval? | Stratifierat urval innebär att man delar upp populationen i grupper, medan slumpmässigt urval innebär att varje medlem har en lika stor sannolikhet att väljas. |
Vad innebär spridningsmått? | Det beskriver hur mycket data varierar från medelvärdet. |
Hur kan vi säkerställa kvaliteten på vår datainsamling? | Genom att använda tillförlitliga källor och metodiskt samla in data. |
Ge ett exempel på en kausal relation. | Att ökad temperatur (orsak) kan leda till smältande isar (effekt). |
Vad innebär korrelation? | En statistisk relation mellan två variabler. |
Varför är det viktigt att kunna presentera data? | För att förmedla information på ett tydligt och förståeligt sätt. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett ämne eller område som intresserar dem och samla in relevant data. De ska därefter sammanställa sin data i en tabell och illustrera resultaten med ett passande diagram. Sammanställningen ska inkludera en kort reflektion över deras datainsamling och presentation, inklusive eventuella svårigheter som uppstod.
Citat
“Statistik är som en bikini; vad den visar är intressant, men vad den döljer är avgörande.” – Aaron Levenstein
“`