Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Matematik. Antalsuppfattning. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1-3

Ämne: Matematik

Tema: Antalsuppfattning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Siffrornas betydelse och relationen mellan tal och mängd, samt att räkna och skriva siffror upp till 10. Eleven kan räkna och skriva siffror upp till 10 samt förstå siffrornas koppling till mängd.

[Lgrsär22, Matematik, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till siffror (10 min)

  • Presentera siffror 1-10 på en tavla eller med hjälp av kort.
  • Visa exempel på objekt som motsvarar varje siffra.
  • Diskutera tillsammans vad varje siffra betyder.
  • Låt eleverna få ta fram siffrorna själva och räkna dem.

2. Klasserolig lek (20 min)

  • Dela ut kort med siffror till varje elev.
  • Låt eleverna gå runt i klassrummet, hitta andra siffror och berätta antalet föremål de är kopplade till.
  • Krama om på rätt siffra och diskutera som en klass.

3. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter.
  • Ställ frågor kring siffror och belöna genom klappa händerna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Siffror: Att känna igen, läsa och skriva siffror från 1 till 10.
  • Mängder: Känna igen och förstå hur mängder och siffror korrelerar med varandra.
  • Räkning: Att kunna räkna uppifrån och ned eller nedifrån och upp.
  • Jämförelse: Att kunna jämföra antal på föremål genom att räkna dem och diskutera resultatet.
  • Sifferspel: Leka med siffror genom spel för att förstärka inlärningen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Siffra En symbol som representerar ett antal, exempelvis 1 eller 2. Härstammar från arabiskans “sifr” (noll) och latinets “digitus” (finger).
Mängd Antalet föremål i en specifik kategori eller grupp, exempelvis 3 bollar. Från latinet “māns”, som betyder att måtta eller mäta.
Räkna Att ange antalet av någonting; en handling för att angiva mängd. Från fornnordiskans “tal”, kopplat till att tala eller säga.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur många olika sätt kan vi räkna våra klassmaterial?
  • B. Varför är det viktigt att kunna räkna och förstå siffror?
  • C. Kan alla siffror representera något i vår omvärld? Ge exempel!

Aktivitet

Eleverna ska dela upp sig i små grupper och har som uppgift att hitta olika föremål i klassrummet som motsvarar varje siffra från 1 till 10. Varje grupp får en viss tid (10 minuter) på sig att samla föremålen. När de är klara får varje grupp redovisa sina föremål och berätta hur många de har av varje typ. Detta är ett roligt och interaktivt sätt att förstärka antalsuppfattningen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad betyder siffran 3? Siffran 3 representerar tre föremål.
2. Kan du räkna till 10? Ja, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
3. Hur ser siffran 5 ut? Fem som en liggande V med toppen upp.
4. Vad är fler, 6 eller 4? 6 är fler än 4.
5. Vad är antalet bollar här? Berätta om det totala antalet bollar.
6. Vilken siffra kommer efter 2? Siffran efter 2 är 3.
7. Hur skriver man siffran 1? Man skriver 1 som ett uppstående streck.
8. Vad är siffran för noll? Noll representeras med symbolen 0.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att rita och färglägga bilder av olika föremål (som frukter eller leksaker) som de kan räkna upp till 10. De ska också skriva siffrorna bredvid varje bild. Denna uppgift främjar kreativitet och förstärker siffrornas betydelse i deras vardag.

Citat

“Räkna med hela ditt hjärta, och du kommer att se världen annorlunda.” – Okänt. Denna citerar betonar vikten av att förstå siffror och räknande i vårt dagliga liv och hur det påverkar vår perception av världen.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×