Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Matematik. Arbetsblad i matematik. [Åk. 1]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 1

Ämne: Matematik

Tema: Arbetsblad i matematik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning. Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien. Tal i bråkform som del av helhet och del av antal samt hur delarna benämns och uttrycks som enkla bråk. Eleven visar grundläggande kunskaper om tal och deras användning, exempelvis genom att räkna och använda tal i vardagliga situationer, samt att förstå och använda vanliga matematiska begrepp och symboler.

[Lgr22, Matematik, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till tal (10 min)
  • Presentera naturliga tal och deras betydelse.
  • Visa exempel på hur tal kan användas för att beskriva antal.
  • Diskutera position och ordning av tal.
  • Ge exempel på bråk i elevnära sammanhang.
2. Arbete med arbetsblad (20 min)
  • Dela ut arbetsblad som innehåller taluppgifter.
  • Ge eleverna tid att arbeta individuellt eller i par.
  • Gå runt i klassrummet och ge stöd där det behövs.
  • Utveckla diskussioner kring uppgifterna.
3. Gemensam genomgång (10 min)
  • Samla klassen för en gemensam genomgång av arbetsbladen.
  • Fråga eleverna om deras tankar och lösningar.
  • Diskutera eventuella missförstånd.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
  • Ställ frågor för att fånga deras intresse för kommande lektioner.
  • Ge tips på hur de kan öva mer på egen hand.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Naturliga tal: Eleverna ska förstå vad naturliga tal är och kunna använda dem i praktiska situationer, såsom att räkna föremål.
  • Bråk: En introduktion till vad bråk är och deras betydelse i relation till helheter, ngt som kan tas upp i elevernas vardag.
  • Positionssystemet: Förståelse för hur vi använder olika positioner för att ange värde i tal.
  • Räknesätt: Kort introduktion till de fyra räknesätten och hur de används i olika sammanhang.
  • Symboler: Betydelse samt användning av matematiska symboler och enkla formler i vardagen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Tal En mängd eller ett värde som kan representeras i siffror. Från fornnordiska “tal” som betyder “berättelse” eller “räkning”.
Bråk En del av en helhet som uttrycks genom ett tal över ett annat. Kommer från gammelsvenska “brak” som betyder att bryta eller dela.
Symbol En tecken eller karaktär som representerar något annat, oftast ett tal. Från grekiska “symbolon” vilket betyder att förena.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur använder vi matematik i vår vardag och varför är det viktigt?
  • B. Finns det situationer där vi kan använda bråk? Ge exempel.
  • C. Hur kan förståelse av tal och bråk underlätta i andra skolämnen?

Aktivitet

En lektionsaktivitet kan innebära att eleverna skapar egna taluppgifter. Eleverna delas upp i par och får i uppgift att ge varandra talutmaningar att lösa. De kan använda konkret material som klossar eller pärlor för att visualisera tal och bråk. Varje par får redovisa sin talutmaning för klassen och diskutera olika sätt att närma sig lösningen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett naturligt tal? Det är ett heltal som används för att räkna objekt.
Ge ett exempel på ett bråk. 1/2 är ett exempel på ett bråk.
Vad är positionssystemet? Ett system för att ange värdet av tal baserat på deras position.
Vilka är de fyra räknesätten? Addition, subtraktion, multiplikation och division.
Vad används symboler till inom matematik? För att representera olika tal och operationer.

Hemuppgift

Hemuppgiften innebär att eleverna får i uppgift att lösa tre olika matematikuppgifter hemma, varav en ska behandla naturliga tal, en bråk och den tredje ska handla om att använda positionssystemet. Eleverna ska dokumentera sina svar och förklara sina lösningar så tydligt som möjligt.

Citat

“Matematik är som kärleken; ett problem som undrar över sina lösningar.” – Carl Friedrich Gauss, 1800-talet. Detta citat illustrerar att matematik inte bara handlar om siffror och formler, utan också om att lösa problem och förstå världen omkring oss.


Modern Tillbaka-knapp