Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Matematik
Tema: Beräkning av area i olika trianglar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Geometri: Användande av formeln för area av trianglar. | Eleven kan beräkna arean av olika trianglar. |
[Lgr22, Matematik, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
- Genomgång av trianglar och deras varianter (10 min)
- Diskutera olika typer av trianglar (likbenta, rätvinkliga, osv.)
- Förklara hur formeln kan tillämpas på olika trianglar.
- Praktiska exempel (15 min)
- Ge eleverna uppgifter där de ska beräkna area utifrån olika trianglar.
- Gör en gemensam övning där klassen beräknar arean av flera trianglar.
- Självständigt arbete (15 min)
- Eleverna ska arbeta med uppgifter i sina läroböcker där de ska beräkna arean av angivna trianglar.
- Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna och låt eleverna lägga fram sina beräkningar.
Ämnesinnehåll
- Meta av trianglar: Förstå och känna igen olika typer av trianglar.
- Praktisk tillämpning: Att tillämpa kunskapen om area i olika sammanhang.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Rätvinklig | En triangel med en vinkel på 90 grader. | I Tyska: “rechtwinklig” |
Likbent | En triangel med två sidor av samma längd. | I Latin: “aequilateralis” (lika lång) |
Hemisfär | Halva av en cirkels area; ofta relaterat till trianglar. | I Grekiska: “hemi” (halv) |
Pi | En konstant som används i beräkningar av cirklar. | I Grekiska: “periferi” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle ni använda trianglar i er vardag?
- B. Finns det trianglar som inte går att beräkna med A = (b * h) / 2?
- C. Hur kan man se trianglar och deras element i naturen?
Aktivitet
Ge eleverna en set av trianglar med olika mått. De ska beräkna arean av var och en och redovisa sina svar. Eleverna kan också diskutera hur trianglarnas former kan påverka arean.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad avgör om en triangel är rätvinklig? | En vinkel är 90 grader. |
Hur kan man beräkna arean av en likbent triangel? | Genom att använda formeln. |
Vad är likheten mellan alla trianglar? | De har alltid tre sidor. |
Hur kan vi tillämpa dessa kunskaper? | Genom att använda trianglar i konstruktioner. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja tre trianglar från sina hem eller skolan och beräkna arean för var och en. De ska skriva en kort reflektion om varför trianglar är viktiga i byggnader och naturen. Max en A4-sida.
Citat
“Matematikens sanna skönhet ligger i att den erbjuder flera sätt att se världen.” – Galileo Galilei, 1600. Citatet kopplar till hur trianglar och geometri ger oss redskap för att förstå struktur och form.