“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Matematik
Tema: Bråk blandade former subtraktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Bråkformer, både rena och blandade. Beräkningar och samband mellan bråk och hela tal. | Eleven medverkar i att använda grundläggande matematiska begrepp och samband mellan begrepp. Eleven medverkar i att använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter. |
[Källa: Lgr 22, Matematik, Åk. 4]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till blandade bråk (15 min)
- Förklara vad ett blandat bråk är.
- Ge exempel på hur man skriver blandade bråk och hela tal.
- Diskutera varför vi använder blandade bråk.
2. Genomgång av subtraktion av blandade bråk (15 min)
- Visa steg för steg hur man subtraherar blandade bråk.
- Använd visuella hjälpmedel som bräk-tapeter.
3. Praktisk övning med eleverna (15 min)
- Låt eleverna arbeta i par för att lösa uppgifter på tavlan.
- Tillsammans lösa några exempel och diskutera olika strategier.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och vad som har lärt sig.
- Ställ öppna frågor för att få elevernas reflektioner kring vad de tycker är viktigt när vi subtraherar blandade bråk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Blandat bråk | Ett bråk som består av ett heltal och ett bråkdel. | Från engelskan “mixed number”. |
Subtraktion | En grundläggande matematisk operation där ett tal dras bort från ett annat. | Från latin “subtrahere” som betyder “dra bort”. |
Bråk | En representation av ett förhållande mellan två tal (t.ex. 1/2). | Från italienska “brocco”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka exempel på blandade bråk kan vi se i vår vardag?
- B. Hur kan vi förklara skillnaden mellan ett blandat bråk och ett heltal för någon som inte vet?
- C. Tänk er ett scenario där ni behöver använda subtraktion av bråk. Beskriv situationen och hur ni skulle lösa det.
Aktivitet
Låt eleverna arbeta i grupper för att skapa en affisch som visar olika sätt att använda blandade bråk och subtraktion i verkliga livet. De kan inkludera exempel, bilder och beskrivningar för att illustrera sina poänger. Affischerna ska sedan presenteras för klassen, där de diskuterar sina fynd.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett blandat bråk? | Ett bråk som inkluderar ett heltal och en bråkdel. |
Hur subtraherar man ett blandat bråk? | Man omvandlar det blandade bråket till ett oegentligt bråk och subtraherar. |
Varför är det viktigt att förstå blandade bråk? | För att kunna hantera bråk i verkliga livssituationer. |
Ge ett exempel på när man använder subtraktion av bråk. | Vid uppdelning av mat, mätningar, osv. |
Vad är svårast att förstå med bråk? | Eleverna kan reflektera över sina utmaningar. |
Hemuppgift
Be eleverna att göra en lista med olika situationer där de använder blandade bråk i sitt liv och hur de skulle lösa dessa med hjälp av subtraktion.
Citat
“Matematik är inte ett ämne, utan en livsstil.” – Stephen Hawking. Citatet betonar vikten av matematik i vardagen och att förståelse för bråk kan ha stor betydelse i praktiska situationer.
“`