Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4
Ämne: Matematik
Tema: Färdiga övningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Taluppfattning och tals användning – rationella tal, däribland negativa tal, och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och användas. – positionssystemet och hur det används för att beskriva hela tal och tal i decimalform. – olika talsystem och några talsystem som använts i olika kulturer genom historien. – tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform. – hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer. – de fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal. – metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar. | Eleven löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet. Eleven hanterar matematiska likheter och använder likhetstecknet på ett fungerande sätt. Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger omdömen om resultatens rimlighet. |
[Lgr 22, Matematik, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till färdiga övningar (10 min)
- Presentera dagens ämne och mål.
- Förklara vikten av att förstå och använda färdiga övningar för att träna matematiska färdigheter.
- Visa exempel på övningar som ska genomföras under lektionen.
- Diskutera hur eleverna kan använda dessa övningar i sin egen träning.
2. Genomgång av övningarna (15 min)
- Gå igenom varje övning systematiskt.
- Förklara olika strategier för att lösa uppgifterna.
- Uppmuntra frågor och diskussioner kring övningarna.
- Ge exempel på vanligt förekommande misstag och hur de kan undvikas.
3. Arbete i par (15 min)
- Eleverna jobbar i par med att lösa ett set av färdiga övningar.
- Uppmana eleverna att diskutera sina svar med varandra.
- Cirkulera i klassrummet och ge stöd där det behövs.
- Sammanfatta lärdomar från par-arbetet.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Reflektera över vad eleverna har lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur de kan använda dessa färdiga övningar i framtiden.
- Ge feedback på övningarna och diskutera vad som kändes bra respektive utmanande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Grundläggande matematiska operationer. Eleven ska lära sig att använda addition, subtraktion, multiplikation och division korrekt. Genom att träna på dessa grunder kan eleverna bygga vidare på sina matematiska färdigheter.
- Bråk och decimaler. Förståelse för hur bråk och decimaler hänger ihop är centralt. Eleverna bör öva på att konvertera mellan dessa former samt utföra beräkningar med dem.
- Problemlösning. Att kunna tillämpa matematiska kunskaper på verkliga problem. Eleverna ska utmanas att använda sina kunskaper i praktiska situationer.
- Strategier för beräkningar. Olika metoder och strategier för att lösa matematiska problem – både skriftliga och mentala metoder. Eleverna ska öva på att välja rätt metod för varje situation.
- Samarbete i matematik. Att arbeta tillsammans med andra för att lösa problem och diskutera lösningar är också en viktig del av lärandet. Genom samarbete kan eleverna lära av varandra.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Addisjon | Att lägga till ett tal. | Från latinets additio, som betyder ’tillägg.’ |
Subtraktion | Att ta bort ett tal från ett annat. | Från latinets subtrahere, som betyder ‘att dra ifrån.’ |
Multiplikation | Att upprepade gånger lägga till ett tal. | Från latinets multiplicare, som betyder ‘att mångdubbla.’ |
Division | Att dela ett tal i lika delar. | Från latinets divisio, som betyder ‘delning.’ |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi använda matematik för att lösa problem i vår vardag?
- B. Vad är det viktigaste att tänka på när man gör beräkningar med bråk?
- C. Hur kan samarbete hjälpa oss att bli bättre i matematik?
Aktivitet
Eleverna ges en samling av färdiga övningar där de får välja vilken övning de vill arbeta med först. Varje elev ska genomföra övningen och sedan presentera sin lösning för en klasskamrat. De ska diskutera resultaten tillsammans och ge varandra feedback. Denna aktivitet främjar både individuellt lärande och samarbete.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är addition? | Att lägga till ett tal. |
2. Vad är en bråkdel? | En del av ett helt antal. |
3. Hur hittar man omkretsen av en rektangel? | Genom att addera längden och bredden och multiplicera med två. |
4. Vad betyder division? | Att dela ett tal i lika delar. |
5. Varför är huvudräkning viktigt? | Det hjälper till att göra snabba uppskattningar. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja två av de övningar de arbetade med under lektionen och göra dem hemma. De ska skriva ner sina svar och förklara hur de kom fram till dem i minst 150 ord per övning.
Citat
“Matematik är som kärlek; ett oändligt problem.” – Shaw, George Bernard.
Detta citat betonar att matematik, liksom kärlek, involverar en ständig utforskning och förståelse av komplexa frågor och begrepp.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
📄 Word | Skapar ett dokument. |
🖥️ PPT | Skapar en PPT. |
➡️ Nästa | Tar fram ytterligare en lektion. |
🎒 Hemuppgift | Utvecklar en hemuppgift för lektionen. |