Lektion. Matematik. Introduktion till tabeller. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 5

Ämne: Matematik

Tema: Introduktion till tabeller

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att samla, organisera och redovisa data i tabeller och diagram. Eleven deltar i aktiviteter med olika typer av data, samlar in och organiserar information på ett enkelt sätt.

[Lgr22, Matematik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till tabeller (15 min)

  • Berätta för eleverna vad en tabell är och varför den används.
  • Visa exempel på enkla tabeller och diskutera vad de visar.
  • Förklara vad kolumner och rader är.

2. Gemensam övning (15 min)

  • Dela ut papper och pennor.
  • Låt eleverna skapa en egen tabell med information om sina klasskamrater (t.ex. namn, ålder, favoritdjur).
  • Gå runt i klassrummet och observera elevernas arbete samt ge feedback.

3. Diskussionsstund (15 min)

  • Samla klassen och be några elever att dela sina tabeller med klassen.
  • Ställ frågor om hur de bestämde vilken information de skulle inkludera.
  • Diskutera bland eleverna varför tabeller är användbara.

4. Avslutande reflektion (5 min)

  • Be eleverna att skriva en kort reflektion om vad de lärt sig om tabeller.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Tabellens struktur: Eleverna behöver veta hur en tabell är uppbyggd med rader och kolumner.
  • Exempel på tabeller: Visa olika typer av tabeller och diskutera deras användning.
  • Insamling av data: Förståelse för hur man samlar in och organiserar data för att skapa en tabell.
  • Användning av tabeller: Diskutera hur tabeller kan förenkla information och hjälpa till att fatta beslut.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Tabell En organiserad uppställning av data i rader och kolumner. Fransk, “table”, som betyder “platta”.
Data Fakta eller information som samlas in för analys. Latin, “datum”, som betyder “givet”.
Kolumn En vertikal lista i en tabell som visar en kategori av data. Latin, “columna”, som betyder “pelare”.
Rad En horisontell sektion i en tabell, som innehåller relaterad information. Latin, “radius”, som betyder “stråle”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad skulle hända om vi inte hade tabeller? Vilka problem skulle det skapa?
  • B. Kan ni ge exempel på situationer i vardagen där tabeller används?
  • C. Vilka olika sätt kan vi visualisera information på utöver tabeller?

Aktivitet

Eleverna kommer att dela in sig i par och skapa en tabell för att samla data om sina kamraters favoritaktiviteter under raster. De får fem minuter att ställa frågor och skriva ner svaren i en tabell. Sedan diskuterar de i par vad informationen visar och hur de skulle kunna använda den i en presentation.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en tabell? En organiserad uppställning av data.
Varför är tabeller användbara? De organiserar information och gör den lättare att läsa.
Vad består en tabell av? Rader och kolumner.
Ge ett exempel på när du sett en tabell användas. I tidningar, skolböcker eller på internet.
Hur kan vi skapa en tabell? Genom att samla in data och organisera det i rader och kolumner.
Vad kan man använda tabeller till? För att jämföra information och analysera data.
Vilken information kan vi samla i vår tabell? Olika åsikter, fakta som favoritdjur eller favoritämnen.
Hur skulle du förklara en tabell för någon som inte vet vad det är? Det är en sorts lista med information ordnad i rader och kolumner.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att välja ett ämne som intresserar dem (exempelvis sport, filmer eller djur) och samla in data för att skapa en tabell. De ska skriva ner minst fem objekt i tabellen, med olika fält som beskriver dem. Hemuppgiften ska vara klar till nästa lektion och lämnas in som ett papper.

Citat

“Den bästa metoden för att förutsäga framtiden är att skapa den.” – Peter Drucker, 1909-2005. Detta citat kan användas för att inspirera eleverna i att förstå hur viktig data och tabeller är för att forma vår förståelse av världen.


Modern Tillbaka-knapp