Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Matematik
Tema: Jullovets erfarenheter och problemlösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med frågor som handlar om addition och subtraktion och att lösa matematiska problem i samarbete med kamrater. Undervisningen ska också ge förutsättningar att beskriva och förklara sina lösningar. | Eleverna kan med stöd lösa matematiska problem och redovisa sina resultat både muntligt och skriftligt. |
Källa: [Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av temat (10 min)
- Samla eleverna och diskutera kort vad de gjorde under jullovet.
- Be dem fundera på roliga aktiviteter, exempelvis resor, besök hos släkt eller aktiviteter med vänner.
- Skriv upp några exempel på tavlan.
- Gruppindelning och problemformulering (10 min)
- Dela in eleverna i grupper om 3-4 personer.
- Ge varje grupp en problemställning som handlar om deras jullov. Exempel: “Om ni har varit borta i 5 dagar och varje dag har ni gjort 3 olika aktiviteter, hur många aktiviteter har ni gjort totalt?”.
- Gruppdiskussion och problemlösning (20 min)
- Låt grupperna diskutera och lösa uppgiften tillsammans.
- Be dem använda skrivpapper, räknehäfte eller whiteboard för att visa sina beräkningar.
- Rör dig mellan grupperna för att lyssna på deras samtal och ge stöd vid behov.
- Presentation av lösningar (10 min)
- Be varje grupp att presentera sin lösning för klassen, förklara vilka metoder de använde och hur de kom fram till sitt svar.
- Diskutera skillnader i hur grupperna löste samma problem.
- Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och ställ frågor om vad eleverna har lärt sig om att lösa problem tillsammans.
- Fråga dem hur de kan använda problemlösning i sina egna liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Addition och subtraktion: Förstå grunderna i hur man adderar och subtraherar tal.
- Samarbete: Utveckla kommunikativa färdigheter i grupp och förmågan att gemensamt lösa problem.
- Problemlösning: Lär dig att identifiera olika metoder för att lösa matematiska problem.
- Reflektion: Reflektera över problemlösningsprocessen och resultatet.
- Muntlig redovisning: Träna på att verbalisera matematiska lösningar och metoder.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Problemlösning | Att hitta en lösning på ett matematiskt problem. | Från latinets “proponere”, som betyder att ställa fram något. |
Addition | Att föra samman två tal för att få en summa. | Härstammar från latinets “additio”, som betyder att lägga till. |
Subtraktion | Att ta bort ett tal från ett annat. | Härstammar från latinets “subtractio”, vilket betyder att dra tillbaka. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad var den roligaste aktiviteten du gjorde under jullovet? Hur mycket tid spenderade du på den?
- B. Vilka strategier använde ni för att lösa problemen i era grupper?
- C. Hur kan ni använda matematik för att beskriva era upplevelser under jullovet?
Aktivitet
Eleverna får i grupper skapa en affisch som sammanfattar deras jullovsaktiviteter med hjälp av matematik. De ska skriva ned på affischen hur många aktiviteter de gjorde, summera antalet dagar de var engagerade i varje aktivitet och visualisera det med hjälp av diagram eller bilder. Affischerna ska sedan sättas upp i klassrummet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag? | Jag lärde mig att lösa problem i grupp. |
2. Vilken strategi var mest hjälpsam? | Att diskutera tillsammans med kompisarna. |
3. Hur många aktiviteter totalt? | Jag gjorde … aktiviteter under jullovet. |
Hemuppgift
Skriv ner fyra roliga aktiviteter ni gjorde under jullovet och för varje aktivitet, ange hur länge ni var engagerade i den (i timmar). Beräkna sedan det totala antalet timmar ni spenderade på era aktiviteter.
Citat
”Matematik är inte bara en samling av siffror utan en lista av erfarenheter” – Unknown. Citatet lyfter fram vikten av att koppla matematik till våra livserfarenheter.