Lektion. Matematik. Jullovets erfarenheter och problemlösning. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3

Ämne: Matematik

Tema: Jullovets erfarenheter och problemlösning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med frågor som handlar om addition och subtraktion och att lösa matematiska problem i samarbete med kamrater. Undervisningen ska också ge förutsättningar att beskriva och förklara sina lösningar. Eleverna kan med stöd lösa matematiska problem och redovisa sina resultat både muntligt och skriftligt.

Källa: [Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion av temat (10 min)
    • Samla eleverna och diskutera kort vad de gjorde under jullovet.
    • Be dem fundera på roliga aktiviteter, exempelvis resor, besök hos släkt eller aktiviteter med vänner.
    • Skriv upp några exempel på tavlan.
  2. Gruppindelning och problemformulering (10 min)
    • Dela in eleverna i grupper om 3-4 personer.
    • Ge varje grupp en problemställning som handlar om deras jullov. Exempel: “Om ni har varit borta i 5 dagar och varje dag har ni gjort 3 olika aktiviteter, hur många aktiviteter har ni gjort totalt?”.
  3. Gruppdiskussion och problemlösning (20 min)
    • Låt grupperna diskutera och lösa uppgiften tillsammans.
    • Be dem använda skrivpapper, räknehäfte eller whiteboard för att visa sina beräkningar.
    • Rör dig mellan grupperna för att lyssna på deras samtal och ge stöd vid behov.
  4. Presentation av lösningar (10 min)
    • Be varje grupp att presentera sin lösning för klassen, förklara vilka metoder de använde och hur de kom fram till sitt svar.
    • Diskutera skillnader i hur grupperna löste samma problem.
  5. Avslutning och reflektion (5 min)
    • Sammanfatta lektionen och ställ frågor om vad eleverna har lärt sig om att lösa problem tillsammans.
    • Fråga dem hur de kan använda problemlösning i sina egna liv.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Addition och subtraktion: Förstå grunderna i hur man adderar och subtraherar tal.
  • Samarbete: Utveckla kommunikativa färdigheter i grupp och förmågan att gemensamt lösa problem.
  • Problemlösning: Lär dig att identifiera olika metoder för att lösa matematiska problem.
  • Reflektion: Reflektera över problemlösningsprocessen och resultatet.
  • Muntlig redovisning: Träna på att verbalisera matematiska lösningar och metoder.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Problemlösning Att hitta en lösning på ett matematiskt problem. Från latinets “proponere”, som betyder att ställa fram något.
Addition Att föra samman två tal för att få en summa. Härstammar från latinets “additio”, som betyder att lägga till.
Subtraktion Att ta bort ett tal från ett annat. Härstammar från latinets “subtractio”, vilket betyder att dra tillbaka.

Diskussionsfrågor

  1. A. Vad var den roligaste aktiviteten du gjorde under jullovet? Hur mycket tid spenderade du på den?
  2. B. Vilka strategier använde ni för att lösa problemen i era grupper?
  3. C. Hur kan ni använda matematik för att beskriva era upplevelser under jullovet?

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa en affisch som sammanfattar deras jullovsaktiviteter med hjälp av matematik. De ska skriva ned på affischen hur många aktiviteter de gjorde, summera antalet dagar de var engagerade i varje aktivitet och visualisera det med hjälp av diagram eller bilder. Affischerna ska sedan sättas upp i klassrummet.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad lärde du dig idag? Jag lärde mig att lösa problem i grupp.
2. Vilken strategi var mest hjälpsam? Att diskutera tillsammans med kompisarna.
3. Hur många aktiviteter totalt? Jag gjorde … aktiviteter under jullovet.

Hemuppgift

Skriv ner fyra roliga aktiviteter ni gjorde under jullovet och för varje aktivitet, ange hur länge ni var engagerade i den (i timmar). Beräkna sedan det totala antalet timmar ni spenderade på era aktiviteter.

Citat

”Matematik är inte bara en samling av siffror utan en lista av erfarenheter” – Unknown. Citatet lyfter fram vikten av att koppla matematik till våra livserfarenheter.


Modern Tillbaka-knapp