Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Matematik
Tema: Laborativ lektion med uppställning i addition och subtraktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda matematikens begrepp och metoder, och kunna genomföra beräkningar med uppställning i addition och subtraktion. | Eleven kan lösa räkneuppgifter med addition och subtraktion med uppställning. Eleven visar förståelse för att använda olika metoder i beräkningar. |
[Lgr22, Matematik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till addition med uppställning (10 min)
- Förklara vad uppställning är och hur det används i addition.
- Visa exempel på hur man ställer upp en additionsuppgift på tavlan.
- Diskutera vad som händer vid övergångar, till exempel när summan av siffrorna blir 10 eller mer.
- Introduktion till subtraktion med uppställning (10 min)
- Förklara hur subtraktion görs med uppställning.
- Visa exempel på en subtraktionsuppgift och förklara vikten av att “låna” från nästa tiotal om det behövs.
- Ge ett exempel där eleverna får följa med i uppställningen.
- Praktisk övning – Addition (15 min)
- Dela ut material (t.ex. kort med additionstal) och be eleverna att tillsammans arbeta med uppställningar.
- Låt dem skriva sina egna additionsuppgifter och lösa dem var och en.
- Praktisk övning – Subtraktion (15 min)
- Byt material så att det nu handlar om subtraktion.
- Låt eleverna samarbeta i par för att skapa och lösa subtraktionsuppgifter med uppställning.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Addition: Förstå hur man lägger ihop två eller fler tal med hjälp av uppställning.
- Subtraktion: Förstå hur man drar ifrån ett tal från ett annat med hjälp av uppställning.
- Uppställning: Kunna ställa upp tal vertikalt och korrekt.
- Övergångar: Känna till hur man hanterar övergångar i addition och subtraktion.
- Samarbete: Lära sig att arbeta tillsammans och diskutera sina metoder.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Addition | En matematisk operation där två eller fler tal läggs ihop. | Kommer från latin “additio” som betyder “tillägg”. |
Subtraktion | En matematisk operation där ett tal dras ifrån ett annat. | Kommer från latin “subtractio” som betyder “dra ifrån”. |
Uppställning | Metod för att arrangera tal i en viss ordning för att utföra beräkningar. | Kommer från ordet “ställa up”, vilket innebär att positionera något. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att kunna addition och subtraktion med uppställning i skolan och i vardagen?
- B. Hur kan vi använda uppställningar för att lösa mer komplexa matematikproblem i framtiden?
- C. Vilka andra metoder kan vi använda för att räkna ut addition och subtraktion utöver uppställning?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa egna matematikspel där de använder addition och subtraktion med uppställning. Spelen kan innefatta kort, tärningar eller andra material som gör lärandet roligt och interaktivt. Varje grupp ska kunna presentera sitt spel för klassen och förklara hur man spelar.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är uppställning? | En metod för att rada upp tal för att räkna. |
När använder vi ordet “låna” i matematik? | När vi gör en subtraktion och behöver hämta en siffra från nästa tiotal. |
Vad skiljer addition från subtraktion? | Addition handlar om att lägga ihop, medan subtraktion handlar om att dra ifrån. |
Ge ett exempel på en addition med uppställning. | 47 + 36 = 83 (ställ upp och lägg ihop). |
Hur många siffror kan vi addera i en uppställning? | Vi kan addera så många vi vill, så länge vi ställer upp dem rätt. |
Hemuppgift
Eleverna ges tre olika hemuppgifter för att förstärka lärandet:
- Uppgift 1: Skriva ner fem additionsuppgifter med uppställning och lösa dem.
- Uppgift 2: Skapa ett eget matematikspel som involverar addition och subtraktion med uppställning.
- Uppgift 3: Skriva en kort berättelse som inkluderar addition och subtraktion (minimum 1 A4-sida), och illustrera berättelsen med bilder.
Citat
“Matematik är som kärlek; en form av att förstå själva livet.” – William Paul Thurston, 1980. Detta citat betonar vikten av matematik i människans liv och kopplar an till lektionens syfte.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.