Lektion. Matematik. Matematik-saga. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3

Ämne: Matematik

Tema: Matematik-saga

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
I centrala innehallet för matematik i ak 3 ingår ämnena taluppfattning och tals användning, beräkning, geometri samt mätning och data. Eleverna ska få träna på att lösa problem samt att resonera kring matematikens samband. Eleven kan använda matematikens begrepp och metoder för att lösa problem i olika sammanhang.

[Lgr 22, Matematik, Åk. 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till matematik-sagan (10 min)
  • Berätta en saga som innehåller olika matematikproblem.
  • Engagera eleverna genom att ställa frågor under berättelsens gång.
  • Använd konkreta exempel och illustrationer för att göra berättelsen levande.
  • Låt eleverna föreställa sig vad som kommer att hända.
2. Problemlösning i grupp (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp specifika problem relaterade till sagan att lösa.
  • Låt grupperna diskutera och lösa problemen.
  • Fråga grupperna om deras tankar och strategier.
3. Presentation av lösningar (15 min)
  • Ge varje grupp möjlighet att presentera sina lösningar för klassen.
  • Diskutera de olika strategierna och lösningarna som grupperna har kommit fram till.
  • Ge feedback och förtydliga vid behov.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Ställ öppna frågor till klassen om vad de lärt sig genom sagan och problemlösningen.
  • Sammanfatta lektionen och koppla tillbaka till det centrala innehållet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Användning: Förståelse för hur man använder och tolkar siffror i sammanhang.
  • Beräkning: Genomföra addition, subtraktion, multiplikation och division.
  • Geometri: Känna igen enkla geometriska figurer och deras egenskaper.
  • Mätning: Förstå enheter för längd, vikt och volym, samt kunna göra grundläggande mätningar.
  • Datasammanställning: Kunna samla information och redovisa den på ett enkelt sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Addition Att lägga till tal för att få en summa. Från latin “additio” som betyder “tillägg”.
Subtraktion Att ta bort ett tal från ett annat för att få en skillnad. Från latin “subtractio” som betyder “att dra ifrån”.
Geometri Läran om former och figurer i rummet. Från grekiska “geometria” vilket betyder “jordmätning”.
Mätning Processen av att bestämma storlek eller mängd. Från germanska “mæting” vilket betyder “att mäta”.
Problemlösning Att hitta lösningar på olika typer av problem genom att använda matematik. Från franska “problème” och latin “propositus” som betyder “ett påstående”.

Diskussionsfrågor

A. Hur kan vi använda matematik i vår vardag? Vilka exempel kan du tänka på?

B. Vilka strategier använde ni för att lösa matematikproblemen i sagan? Var det lätt eller svårt?

C. Tycker ni att matematik kan vara roligt? Varför eller varför inte?

Aktivitet

Låt eleverna skapa sin egen matematik-saga där de inkluderar matematikproblem. De kan arbeta i par eller små grupper och använda papper och färgpennor för att illustrera sin saga. Berätta för dem att de ska designa sina sagor i samma stil som den de just hört, med en början, mitt och slut, samt matematikproblem i berättelsen som de själva har kommit på.

Exit-ticket

Frågor på lektionens tema Svar
1. Vad är addition? Att lägga till tal.
2. Ge ett exempel på ett matematikproblem från sagan. Svarar beroende på sagan.
3. Hur känner ni för att arbeta med gruppuppgifter? Positivt/Negativt.
4. Vilka geometriska former nämndes i sagan? Svarar beroende på sagan.
5. Kan ni beskriva subtraktion med egna ord? Att ta bort ett tal.
6. Vad lärde ni er från problemlösningen? Reflektion.
7. På vilket sätt använder vi matematik i vardagen? Exempel som shopping.
8. Vad tyckte ni om att skapa er egen saga? Reflektion.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen kort saga som innehåller minst tre olika matematikproblem. De ska beskriva problemen och inkludera lösningar. Sagan ska vara minst 1 A4-sida lång och gärna illustreras med egna bilder.

Citat

”Vi lär oss matematik inte för att veta hur man löser problem, utan för att bli bättre på att lösa problem i livet.” – William Paul Thurston (1935-2012). Denna citat belyser betydelsen av att förstå och tillämpa matematik i det dagliga livet och knyter an till lektionens syfte.


Modern Tillbaka-knapp