Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Matematik
Tema: Matematik-saga
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I centrala innehallet för matematik i ak 3 ingår ämnena taluppfattning och tals användning, beräkning, geometri samt mätning och data. Eleverna ska få träna på att lösa problem samt att resonera kring matematikens samband. | Eleven kan använda matematikens begrepp och metoder för att lösa problem i olika sammanhang. |
[Lgr 22, Matematik, Åk. 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till matematik-sagan (10 min)
- Berätta en saga som innehåller olika matematikproblem.
- Engagera eleverna genom att ställa frågor under berättelsens gång.
- Använd konkreta exempel och illustrationer för att göra berättelsen levande.
- Låt eleverna föreställa sig vad som kommer att hända.
2. Problemlösning i grupp (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp specifika problem relaterade till sagan att lösa.
- Låt grupperna diskutera och lösa problemen.
- Fråga grupperna om deras tankar och strategier.
3. Presentation av lösningar (15 min)
- Ge varje grupp möjlighet att presentera sina lösningar för klassen.
- Diskutera de olika strategierna och lösningarna som grupperna har kommit fram till.
- Ge feedback och förtydliga vid behov.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Ställ öppna frågor till klassen om vad de lärt sig genom sagan och problemlösningen.
- Sammanfatta lektionen och koppla tillbaka till det centrala innehållet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Användning: Förståelse för hur man använder och tolkar siffror i sammanhang.
- Beräkning: Genomföra addition, subtraktion, multiplikation och division.
- Geometri: Känna igen enkla geometriska figurer och deras egenskaper.
- Mätning: Förstå enheter för längd, vikt och volym, samt kunna göra grundläggande mätningar.
- Datasammanställning: Kunna samla information och redovisa den på ett enkelt sätt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Addition | Att lägga till tal för att få en summa. | Från latin “additio” som betyder “tillägg”. |
Subtraktion | Att ta bort ett tal från ett annat för att få en skillnad. | Från latin “subtractio” som betyder “att dra ifrån”. |
Geometri | Läran om former och figurer i rummet. | Från grekiska “geometria” vilket betyder “jordmätning”. |
Mätning | Processen av att bestämma storlek eller mängd. | Från germanska “mæting” vilket betyder “att mäta”. |
Problemlösning | Att hitta lösningar på olika typer av problem genom att använda matematik. | Från franska “problème” och latin “propositus” som betyder “ett påstående”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur kan vi använda matematik i vår vardag? Vilka exempel kan du tänka på?
B. Vilka strategier använde ni för att lösa matematikproblemen i sagan? Var det lätt eller svårt?
C. Tycker ni att matematik kan vara roligt? Varför eller varför inte?
Aktivitet
Låt eleverna skapa sin egen matematik-saga där de inkluderar matematikproblem. De kan arbeta i par eller små grupper och använda papper och färgpennor för att illustrera sin saga. Berätta för dem att de ska designa sina sagor i samma stil som den de just hört, med en början, mitt och slut, samt matematikproblem i berättelsen som de själva har kommit på.
Exit-ticket
Frågor på lektionens tema | Svar |
---|---|
1. Vad är addition? | Att lägga till tal. |
2. Ge ett exempel på ett matematikproblem från sagan. | Svarar beroende på sagan. |
3. Hur känner ni för att arbeta med gruppuppgifter? | Positivt/Negativt. |
4. Vilka geometriska former nämndes i sagan? | Svarar beroende på sagan. |
5. Kan ni beskriva subtraktion med egna ord? | Att ta bort ett tal. |
6. Vad lärde ni er från problemlösningen? | Reflektion. |
7. På vilket sätt använder vi matematik i vardagen? | Exempel som shopping. |
8. Vad tyckte ni om att skapa er egen saga? | Reflektion. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen kort saga som innehåller minst tre olika matematikproblem. De ska beskriva problemen och inkludera lösningar. Sagan ska vara minst 1 A4-sida lång och gärna illustreras med egna bilder.
Citat
”Vi lär oss matematik inte för att veta hur man löser problem, utan för att bli bättre på att lösa problem i livet.” – William Paul Thurston (1935-2012). Denna citat belyser betydelsen av att förstå och tillämpa matematik i det dagliga livet och knyter an till lektionens syfte.