Lektionsplanering
Årskurs:
Årskurs 1
Ämne:
Matematik
Tema:
Mattespel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Användning av räknesätt och matematiska begrepp samt tolkning av resultat. | Eleven kan räkna och använda enkla matematiska begrepp. |
Genomförande av praktiska övningar som inkluderar problemlösning och samarbete. | Eleven kan delta i aktiviteter där matematik används i vardagen. |
[Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till mattespel (10 min)
- Förklara vad ett mattespel är och hur det kan hjälpa dem att träna på matematik.
- Ge exempel på olika typer av mattespel (t.ex. tärningsspel, kortspel).
- Diskutera vikten av samarbetet när man spelar i grupper.
- Spela “Matematikbingo” (15 min)
- Dela ut bingobrickor med enkla matematiska problem (ex. 1+1, 2-1).
- Läs upp svaret på matematikfrågor, och låt eleverna kryssa i sina brickor.
- Den som får bingo först vinner en liten belöning.
- Skapa egna matematikspel (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och låt dem skapa sitt eget mattespel.
- Ge dem material såsom kort, tärningar och papper.
- Låt dem förklara reglerna för sina spelsystem för klassen.
- Spela spel från andra grupper (10 min)
- Låt grupperna spela varandras skapade spel.
- Ge tid för reflektion och diskussion efter spelet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Räknesätt: Addition och subtraktion.
- Problemlösning: Att kunna tänka ut och lösa enkla matematiska problem.
- Samarbete: Träna på att spela och fungera som ett lag.
- Regler: Förståelse för spelregler och turordning i spel.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Addition | Att lägga samman två eller flera tal. | Från latin “additio” |
Subtraktion | Att ta bort ett tal från ett annat. | Från latin “subtractio” |
Problemlösning | Att hitta en lösning på ett matematiskt problem. | Från latin “problemata” |
Spel | En aktivitet där man följer regler. | Från latin “ludus” |
Tärning | Ett föremål som används i spel för att generera slumpmässiga resultat. | Från gammelsvenska “tärna” |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det kul att spela mattespel?
- B. Hur kan vi använda matematik i vardagen?
- C. Vilka typer av spel känner ni till som involverar matematik?
Aktivitet
Eleverna får välja en av de olika mattespelen som har presenterats under lektionen och spela med en klasskamrat. Efter att ha spelat, ska de redovisa vad de lärde sig om matematik genom spelet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är addition? | Att lägga ihop tal. |
2. Vad är subtraktion? | Att ta bort ett tal från ett annat. |
3. Nämn ett matematikspel. | Matematikbingo. |
4. Hur kan vi använda spel för att lära oss matematik? | Genom att göra det roligt och praktiskt. |
5. Vad lärde du dig genom att spela idag? | Jag lärde mig att räkna mer snabbt. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna spela ett matematikspel hemma med en familjemedlem och skriva ner vad de lärde sig. De ska också beskriva spelet och reglerna kort.
Citat
“Matematik är som en vägkarta – den hjälper oss att förstå världen.” – Okänd. Detta citat framhäver vikten av matematik och hur den är en grundläggande del av vår förståelse av världen.