Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Matematik och Naturvetenskap. Odla fröer i rad. [Förskola]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola

Ämne: Matematik och Naturvetenskap

Tema: Odla fröer i rad

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
I förskolan ska barn ges möjlighet att upptäcka och lära sig om växter och deras livscykler, samt att utveckla sin förståelse för mängd, antal och mätning genom praktiska aktiviteter. Barnet kan med viss säkerhet delta i gruppaktiviteter där det sorterar, räknar och diskuterar.

[Lpfö 18, Förskolan]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till fröer och odling (10 min)
  • Berätta om fröer och deras betydelse för växter.
  • Visa exempel på olika typer av fröer och invitera barnen till att känna på dem.
2. Räkna och mäta (15 min)
  • Tillsammans med barnen, diskutera hur man kan räkna antalet fröer som skall planteras.
  • Använd sånger eller rim för att göra räkningen rolig.
3. Plantera fröer i rader (15 min)
  • Låt barnen placera fröerna i rader. De kan mäta avståndet mellan varje frö med hjälp av plastlinjaler eller snören.
  • Under planteringen kan barnen öva på att använda ord som “nära” och “långt ifrån”.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Diskutera vad barnen har lärt sig om fröer och avstånd.
  • Fråga barnen om de tror att fröerna kommer att växa och varför.

Ämnesinnehåll

  • Fröer: Vad är ett frö och vad används det till?
  • Odling: Hur fröer gror och blir till växter.
  • Räkning: Hur man räknar antalet fröer och räknar avståndet i rader.
  • Mått: Att förstå enkla mått genom att jämföra avstånd mellan fröerna.
  • Observation: Att följa växtens utveckling över tid.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Frö Den del av växten som kan växa till en ny planta. Från gammalsvenska “frø”.
Plantera Att sätta ner ett frö i jorden för att odla en växt. Från latin “plantare”, vilket betyder “att sätta ner”.
Mätning Att bestämma storleken eller avståndet mellan saker. Från latin “metiri”, vilket betyder “att mäta”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka fröer har vi planterat och hur ser de ut?
  • B. Hur många fröer placerade vi i varje rad?
  • C. Vad tror ni kommer hända med fröerna när vi vattnar dem?

Aktivitet

Barnen får odla sina fröer i rader. De ska på ett lekfullt sätt mäta avståndet mellan fröerna och räkna hur många fröer som finns i varje rad. Varje barn får också en liten loggbok där de kan rita och skriva vad de ser när fröerna börjar gro.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilket frö planterade du? (Barnet fyller i sitt svar)
Hur många fröer har vi planterat totalt? (Barnet fyller i sitt svar)
Vad behöver fröerna för att växa? (Barnet fyller i sitt svar)

Hemuppgift

Tillsammans med sina föräldrar ska barnen följa upp tillväxten av sina fröer hemma. De kan rita en bild av sina groddar och skriva en kort kommentar om vad som har hänt under veckan.

Citat

“Livet börjar med ett litet frö.” – Anonym

Detta citat illustrerar hur något litet och enkelt kan växa och utvecklas till något stort och vackert.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×