Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne eller kurs: Matematik
Tema: Problemlösning med blandade räknesätt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Användning av de fyra räknesätten för att lösa matematiska problem | Eleven kan lösa problemlösningsuppgifter som involverar de fyra räknesätten. |
[Lgr22, Matematik, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till problemlösning (10 min)
- Presentera syftet med lektionen: att lära sig hur man använder de fyra räknesätten för att lösa olika typer av uppgifter.
- Diskutera vilken typ av problem som kan uppstå i vardagen där man behöver räkna.
2. Genomgång av exempeluppgifter (15 min)
- Ge exempel på blandade räknesätt i problemlösningar:
- Exempel 1: Anna har 3,5 kg äpplen. Hon ger 1,2 kg till sin vän. Hur mycket har hon kvar?
- Exempel 2: Ett paket kostar 29,95 kronor. Om du köper 3 paket, hur mycket kostar det totalt?
- Exempel 3: Maria och Peter har 6,3 liter mjölk tillsammans. Maria har 2,7 liter. Hur mycket har Peter?
- Gå igenom varje exempel steg för steg med eleverna och visas hur uppställningar görs för varje räknesätt.
3. Grupparbete med problemlösning (20 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en uppsättning problem som de ska lösa med hjälp av de fyra räknesätten och lämpliga uppställningar.
- Exempel på uppgifter:
- 1. En flaska läsk kostar 19,50 kronor. Om du köper 4 flaskor, hur mycket betalar du totalt?
- 2. Du har 15,8 meter rep. Du klipper av 3,5 meter. Hur lång är den återstående repbiten?
- 3. En bok kostar 120,75 kronor. Du har 200 kronor. Hur mycket får du tillbaka?
4. Presentation av gruppernas resultat (10 min)
- Låt varje grupp presentera sina lösningar och förklara hur de kom fram till sina svar.
- Diskutera olika metoder som används av grupperna och betona vikten av att välja rätt räknesätt.
Ämnesinnehåll
- Blandade räknesätt: Förstå hur man kombinerar olika räknesätt för att lösa problem.
- Problemstruktur: Lärningsmoment i att strukturera problem inför lösning.
- Användning av decimaltal: Träna på att använda decimaltal korrekt i olika sammanhang.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Problemlösning | Processen att använda matematiska färdigheter för att lösa konkreta problem. | Från latin “problems” som betyder “fråga”. |
Uppställning | Metod för att ordna siffror för att underlätta beräkning. | Från franska “établir” som betyder “att ställa”. |
Negativt tal | Tal som är mindre än noll, ofta använt i samband med subtraktion. | Från latin “negare” som betyder “att förneka”. |
Decimaltal | Tal som innehåller decimaler, vilket används för att representera delar av ett heltal. | Från latin “decimus” som betyder “tio”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att kunna blanda räknesätten?
- B. Hur kan du använda matematik i praktiska problem i ditt liv?
- C. Vilken typ av problem tyckte du var lättast och svårast att lösa?
Aktivitet
Ett individuellt arbete där eleverna får i uppgift att skapa egna problemlösningar som involverar decimaltal och blandade räknesätt. De ska skriva ner sina problem och öva på att presentera dem i klassrummet under nästa lektion.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad lärde du dig om problemlösning? | (elevens svar) |
Ge ett exempel på ett problem du löste idag. | (elevens svar) |
Vilket räknesätt använde du huvudsakligen? | (elevens svar) |
Hur känns det att arbeta med blandade räknesätt? | (elevens svar) |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ner fem egna problemlösningar som involverar de fyra räknesätten. Varje problem ska ha en kort beskrivning och ett svar. De ska också försöka använda decimaltal i minst tre av problemen.
Citat
“Matematik är inte ett ämne. Matematik är en livsstil.” – Robert C. P. K.
Detta citat understryker att matematik genomsyrar många aspekter av livet och att färdigheterna vi lär oss har praktisk tillämpning utanför skolan.