Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Sängstund med siffror
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Barnen ges möjlighet att utveckla sin förståelse för och sitt intresse för matematik i vardagen samt att upptäcka och utforska siffror och de matematiska begrepp som är kopplade till detta. | Barnen kan delta i sängstunder och visar intresse och förståelse för siffror genom att följa med i sångerna. |
[Lpfö 18, Matematik]
Lärarledda instruktioner
1. Inledning av sängstund (10 min)
- Presentera sängen som ska sjungas och förklara vad den handlar om.
- Visa sifferkort med siffror från sängen.
2. Säng och rörelse (20 min)
- Sjung sången tillsammans med barnen.
- Låt barnen röra på sig i takt med musiken och göra olika rörelser för varje siffra.
3. Diskutera siffrorna som sjungs (10 min)
- Gå igenom varje siffra som förekommer i sången.
- Låt barnen berätta om något de associerar med varje siffra.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla barnen och fråga vad de lärde sig idag.
- Diskutera hur de kan använda siffror i sina liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Siffror: Förstå vad siffror representerar och kunna räkna till minst tio.
- Rörelse och musik: Använda kroppen och rörelser i samband med musik för att förstärka inlärningen.
- Gruppdiskussion: Utveckla språket och kommunikationen genom att dela tankar i grupp.
- Kreativitet: Uttrycka sig genom musik och rörelse.
- Matematik i vardagen: Se kopplingen mellan siffror och verkligheten.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Siffra | Ett tecken som representerar ett tal. | Härstammar från latin “numerus” (antal). |
Räkna | Att ange antalet av något. | Kommer från gammalsvenska “rekna”. |
Säng | En ljudkonst där ord sjungs. | Från gammalsvenska “song”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att lära sig siffror?
- B. Kan ni komma på andra sätt att använda siffror i vardagen?
- C. Hur känns det att sjunga och röra sig till musiken?
Aktivitet
Eleverna kommer att dela upp sig i små grupper där de ska skapa en egen sång med siffror. Varje grupp får välja ett antal föremål och representera dem med rörelser. Grupperna får 20 minuter på sig och ska sedan framföra sin sång för resten av klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en siffra? | En symbol som representerar ett antal. |
2. Hur många siffror kan ni räkna till? | … |
3. Vilken rörelse gjorde ni för siffran 3? | … |
4. Vad tyckte ni var roligast med sången? | … |
5. Kan ni sjunga några andra sånger med siffror? | … |
6. Hur kände ni er när ni sjöng? | … |
7. Varför använder vi siffror? | … |
8. Vad har ni lärt er idag? | … |
Hemuppgift
Låt barnen rita sina favoritsiffror och något som associeras med dem. Detta kan vara en siffra från sången eller en siffra som har någon betydelse för dem. De ska också försöka skriva siffran under sin teckning.
Citat
“Matematiken är den musik som för en uppvaknande värld.” – James Joseph Sylvester (1814-1897). Det här citatet betonar vikten av matematik och hur det finns en skönhet och rytm i siffror, precis som i musik.