Lektion. Matematik. Sätta ihop och dela. [Åk. 1-3]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 1-3

Ämne: Matematik

Tema: Sätta ihop och dela

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Problemlösning i elevnära situationer genom att sätta ihop och dela.
– Användning av addition och subtraktion i praktiska sammanhang.
– Skapande av egna matematiska uttryck i konkreta situationer.
Eleven använder och storleksordnar naturliga tal samt medverkar i att använda grundläggande matematiska begrepp.
Eleven medverkar i att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Eleven medverkar i att lösa enkla problem i elevnära situationer med hjälp av matematik.
Eleven medverkar i att använda symboler och andra matematiska uttrycksformer.

[Lgr22, Matematik, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till addition och subtraktion (15 min)
  • Förklara begreppen “sätta ihop” och “dela”.
  • Ge exempel med konkreta föremål som eleverna har tillgång till.
  • Dela in klassen i små grupper för att diskutera exempel från deras vardag.
  • Samla hela klassen för att dela med sig av sina exempel.
2. Praktiska övningar (20 min)
  • Ge eleverna uppdrag att sätta ihop en viss mängd föremål.
  • Be dem att räkna ut hur många föremål de har sammanlagt.
  • Instruera dem i att dela upp sina föremål i lika stora grupper.
  • Diskutera de olika strategierna de använde för att lösa uppgifterna.
3. Reflektion och utvärdering (10 min)
  • Samla klassen och be dem att reflektera över vad de lärt sig idag.
  • Ställ frågor för att utvärdera deras förståelse av begreppen.
  • Diskutera varför det är viktigt att förstå hur man sätter ihop och delar.
4. Avslutning och summering (5 min)
  • En sammanfattning av dagens lektion.
  • Förbereda dem för nästa lektion om mer avancerade matematikuppgifter.
  • Ge eleverna hemuppgifter kopplat till dagens tema.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Begreppet “addition”. Förståelsen av hur man lägger till antal och hur detta förknippas med dagligt liv, exempelvis vid inköp av varor.
  • Begreppet “subtraktion”. Förmågan att dra ifrån och se distinktionen mellan vad man har och vad som tas bort när man delar.
  • Praktiska tillämpningar. Hur att sätta ihop och dela kan tillämpas vid hundens matning, dela med sig av leksaker och liknande exempel.
  • Matematiska symboler. Medvetenhet om hur symboler lämpar sig för att förstå addition och subtraktion.
  • Problemställningar. Att kunna formulera egna problemställningar och lösa dessa på ett kreativt sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Addition Att lägga till ett tal till ett annat. Kommer från latinets “additio”, som betyder “tillägg”.
Subtraktion Att ta bort ett tal från ett annat. Kommer från latinets “subtractio”, som betyder “att dra ifrån”.
Problemlösning Att identifiera och lösa en frågeställning eller uppgift. Kommer från latinets “problemata”, som betyder “fråga, uppgift”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi använda matematik i våra dagliga liv?
  • B. Varför är det viktigt att kunna dela lika?
  • C. Kan ni tänka er en situation där man måste sätta ihop många föremål? Hur skulle ni lösa det?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får en uppgift att fylla en korg med olika föremål. De ska sedan räkna ut hur många de har i varje kategori (frukt, leksaker, etc.) och dela upp dem i lika stora grupper. Efteråt ska de presentera sin lösning för klassen och diskutera vad de lärt sig under övningen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är addition? Att lägga till ett tal till ett annat.
Vad är subtraktion? Att ta bort ett tal från ett annat.
Ge ett exempel på en situation där du behöver dela jämnt. T.ex. dela godis bland vänner.
Vad menas med problemlösning? Att identifiera och lösa en frågeställning.
Varför är det viktigt att kunna använda matematik? För att lösa problem i vardagen.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att varje vecka räkna upp allt godis de delar med sig av där de är i ett socialt sammanhang. De ska skriva ner vad de delade, hur mycket och med vilka. De ska även räkna ut om de fick mer eller mindre tillbaka. Denna uppgift ska lägga grunden för diskussioner om rättvisa och delande i nästa lektion.

Citat

“Matematik är ett språk som beskriver mängder.” – N.N. Detta citat understryker betydelsen av matematik i praktiska och teoretiska sammanhang och knyter tillbaka till varför delning och sammanställning är viktiga i lärandet.


Modern Tillbaka-knapp