Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Medieproduktion 1. Introduktion till medieproduktion. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Medieproduktion 1

Tema: Introduktion till medieproduktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika medier och deras uttrycksformer, samt hur de kan användas av kreativa och kommunikativa syften. Eleven kan i sin produktion använda tekniker och verktyg i relevanta medier.
Planering och genomförande av medieproduktioner, inklusive film och digitala presentationer. Eleven kan omvandla en idé till en färdig medieproduktion med hjälp av lämpliga metoder och verktyg.
Reflektion över egna och andras medieproduktioner. Eleven kan ge enkla omdömen om medieproduktionsarbetet.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till medieproduktion (10 min)
  • Förklara vad medieproduktion innebär och dess olika tillämpningar.
  • Ge exempel på olika typer av medier: film, foto, digitala presentationer.
  • Diskutera vikten av idé och koncept i medieproduktion.
  • Presentera dagens arbetsuppgift och förväntningar.
2. Gruppediskussion och brainstorming (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper.
  • Låt dem brainstorma idéer för en medieproduktion.
  • Varje grupp väljer en idé som de vill arbeta med.
  • Gruppen diskuterar målgrupp och budskap.
3. Planering av produktionen (15 min)
  • Eleverna ska skapa en plan för sin medieproduktion.
  • Definiera roller inom gruppen.
  • Planera för vilket material som behövs och tidsschema för produktionen.
  • Presentera planen för klassen.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
  • Diskutera eventuella utmaningar och hur dessa kan övervinnas.
  • En kort fråga: Vilket medieformat tycker ni är mest intressant och varför?

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Medieproduktionens grunder: Lär dig om de olika stegen i medieproduktion, från idé till färdig produkt.
  • Teknik och verktyg: Få en översikt av de verktyg som används inom medieproduktion, både digitala och analoga.
  • Planering och struktur: Förstå vikten av att planera sin produktion noggrant för att nå bästa resultat.
  • Reflektion och kritik: Hur man ger och tar emot konstruktiv kritik på egna och andras arbeten.
  • Digitala plattformar: Lär dig om olika plattformar för att distribuera och dela medieprodukter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Medieproduktion Skapande av olika typer av medier inklusive film, foto och digitala presentationer. Från latin “medium” som betyder “medel” eller “väg”.
Kritik Bedömning av kvaliteten på en medieproduktion. Från grekiska “kritikos” som betyder “Att bedöma”.
Idé En konceptuell tanke som ligger till grund för produktioner. Från grekiska “idea” som betyder “syn” eller “form”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan medieproduktion påverka samhället och individen?
  • B. Vilka etiska dilemman kan uppstå inom medieproduktion?
  • C. Hur har digitaliseringen förändrat medieproduktion?

Aktivitet

Eleverna arbetar i grupper för att skapa en kort medieproduktion, exempelvis en video eller podcast, baserat på den idé de kommit fram till under lektionen. De får en vecka på sig att arbeta med produktionen och ska inkludera planering, inspelning och redigering. Gruppmedlemmar identifierar sina roller och ansvar i projektet.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en medieproduktion? Skapande av medier som film, foto eller digitala material.
Vilka element ingår i planeringsprocessen? Målgrupp, budskap, material och tidscheman.
Varför är kritik viktigt inom medieproduktion? För att förbättra och utveckla sina idéer och produktioner.
Hur påverkar digitaliseringen medieproduktion? Ger nya möjligheter och plattformar för distribution och skapande.
Vad kan vara en utmaning i medieproduktion? Att få alla medlemmar i en grupp att samarbeta effektivt.
Vilka verktyg kan man använda för medieproduktion? Snabbkameror, redigeringsprogram och ljudinspelningsutrustning.

Hemuppgift

Skriv en kort text där du reflekterar över vad ni diskuterade och lärde er under lektionen. Tänk på era egna planer för medieproduktionen. Reflektera över hur idén har utvecklats och när ni planerar att börja er produktion. Skriv minst en A4-sida levererat i digitalt format.

Citat

”Kreativitet är intelligens som har roligt.” – Albert Einstein (1879-1955). Detta citat påpekar vikten av kreativitet inom medieproduktion och hur det kan leda till innovativa lösningar och nya idéer.


Modern Tillbaka-knapp