Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Moderna språk 1
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Åsikter och känslor. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett grundläggande sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i lugnt tempo om bekanta ämnen. Eleven läser, förstår och tolkar på ett grundläggande sätt såväl helhet som detaljer i lätta texter. Eleven formulerar sig i viss mån tydligt och sammanhängande i både tal och skrift. |
[Gy11, Moderna språk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till vardagssituationer (15 min)
- Diskutera med eleverna om deras intressen och från vilka sammanhang de kommer.
- Ge exempel på vardagliga interaktioner och situationer.
- Presentera lektionens syfte och mål för eleverna.
- Ställ frågor för att aktivera tidigare kunskaper.
- Be eleverna dela med sig av sina erfarenheter av att kommunicera på målspråket.
2. Lyssna och förstå (10 min)
- Spela upp en ljudinspelning med ett vardagligt dialogexempel.
- Be eleverna anteckna viktiga ord och fraser.
- Diskutera innehållet och kolla förståelsen av dialogen.
- Gör gemensamma reflektioner kring samtalet.
- Ställ följdfrågor för att bekräfta förståelsen.
3. Skriftlig produktion (15 min)
- Ge eleverna en kort uppgift där de skriver en dialog om en vardaglig situation.
- Ge dem tydliga riktlinjer och exempel att följa.
- Låt dem arbeta enskilt eller i par.
- Be eleverna läsa sina dialoger för klassen.
- Diskutera skills i att formulera sig i tal och skrift.
4. Avslutningsdiskussion (10 min)
- Samla eleverna för en öppen diskussion.
- Ställ frågor om deras erfarenheter under lektionen.
- Be dem reflektera över vad som var lätt och svårt.
- Diskutera kulturella aspekter relaterade till språkanvändningen.
- Ställ frågor som knyter an till deras egna liv och intressen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktiga kunskaper och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Vardagliga situationer: Att förstå och kunna delta i konversationer om vanliga händelser i det dagliga livet är grundläggande för att kunna kommunicera effektivt på målspråket.
- Intressen och åsikter: Eleverna behöver kunna uttrycka sina egna intressen och åsikter, vilket förstärker både språkets användning och deras personliga uttryck.
- Kulturella aspekter: Det är viktigt att förstå hur kultur påverkar språket och vice versa. Diskutera traditioner och sedvänjor som är relaterade till språket.
- Lyssnarkunskaper: Utveckla förmågan att lyssna och förstå talat språk för att effektivt kunna interagera i olika sammanhang.
- Skriftlig färdigheter: Att kunna skriva enkla texter och meddelanden kommer att vara avgörande för att tillgodose kommunikativa behov.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Dialog | En konversation mellan två eller flera personer. | Från grekiska ‘dialogos’ som betyder ‘konversation’. |
Vardag | Det som är en del av det vanliga livet, det som sker varje dag. | Från fornsvenska ‘vardag’, befaras liktydigt med ‘vanor’. |
Kultur | De sedvänjor, traditioner och värderingar som delas av en grupp människor. | Från latin ‘cultura’ som betyder ‘vård’ eller ‘odling’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar vår kultur sättet vi använder språket på? Diskutera med klassen.
- B. Vilka språk talar ni hemma och hur påverkar det er kommunikation i skolan?
- C. Finns det några vanliga missförstånd som kan uppkomma när man pratar ett språk som inte är ens modersmål?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort teaterpjäs utifrån en vardaglig situation, som en måltid, shopping eller en skoldag. De ska öva på dialogerna och sedan framföra dem för klassen. Detta ger dem både muntliga och kreativa övningar i att använda målspråket i ett sammanhang.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var det mest utmanande med dagens lektion? | |
Vilka nya ord lärde du dig idag? | |
Hur kan du använda språket i ditt dagliga liv? | |
Vad tyckte du om att arbeta i grupper? | |
Vilka kulturella skillnader upplevde du under lektionen? | |
Hur kan du förbättra dina lyssnarkunskaper? | |
Vilka frågor har du till mig som lärare? | |
Vad skulle du vilja lära dig mer om? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse där de använder så många nya ord och fraser som möjligt från lektionen. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång. Det uppmuntrar kreativitet och språkbruk i skriftlig form.
Citat
“Språk är den största uppfinning människan har gjort.” – Nelson Mandela, 1994. Detta citat betonar språkets betydelse som ett verktyg för kommunikation och förståelse mellan människor.