Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Moderna språk 1
Tema:
Vardagliga situationer och kulturell förståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Åsikter och känslor. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Reception: Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande. Dialoger och samtal. Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form. Sånger. Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel på skyltar och i reklam. | Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enkla texter. Eleven använder med viss säkerhet och i begränsad utsträckning det språkliga innehållet och anpassar sig till situationen. Eleven diskuterar översiktligt vardagliga och bekanta ämnen på målspråket. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till vardagliga situationer (15 min)
- Diskutera vad som menas med vardagliga situationer.
- Ge exempel på olika vardagliga interaktioner, såsom att handla, fråga om vägen eller beställa mat.
- Använd bilder för att illustrera olika scenarier.
- Ställ öppna frågor till eleverna om deras egna erfarenheter.
2. Lyssna på dialoger (15 min)
- Lyssna på inspelade dialoger från vardagliga situationer.
- Identifiera viktiga fraser och ord.
- Diskutera med klassen vad som hände i dialogerna.
- Ställ frågor för att kontrollera förståelsen.
3. Rollspel i grupper (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en viss situation att spela upp.
- Grupperna övar i några minuter innan de framför sina rollspel.
- Ge feedback efter varje framförande.
- Diskutera vad som gick bra och vad som kan förbättras.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad som lärdes under lektionen.
- Fråga eleverna om något de tyckte var särskilt intressant.
- Förklara vikten av att förstå kulturella nyanser i vardaglig kommunikation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vardagliga interaktioner: Förstå och delta i enkla dialoger i olika sammanhang.
- Kulturell medvetenhet: Erkänna skillnader i hur vardagliga interaktioner kan variera mellan kulturer.
- Språklig övning: Öva på att formulera sig både muntligt och skriftligt.
- Lyssningsfärdigheter: Förbättra förståelse av talat språk genom övningar.
- Praktiska tillämpningar: Använda språket i praktiska och verkliga situationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Interaktion | Ömsesidig påverkan mellan människor, som i samtal. | Från latin “interactio”, där “inter-” betyder mellan och “actio” betyder handling. |
Kultur | De gemensamma värden, traditioner och normer som styr en samhällsgrupp. | Från latinskt “cultura”, vilket betyder odling. |
Vardag | Det vanliga och rutinmässiga livet. | Från gammalsvenska “vardag”, vilket innebär varje dag. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kulturella skillnader vårt sätt att kommunicera i vardagen?
- B. Vilka är de mest utmanande situationerna för dig när du kommunicerar på ett annat språk?
- C. Hur kan vi bättre förbereda oss för att hantera oväntade händelser i vardagliga interaktioner?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får en uppgift att skapa en kort dialog som utspelar sig i en vardagssituation, såsom att beställa mat på en restaurang. De ska öva och spela upp dialogerna för klassen. Grupperna behöver tänka på att inkludera kulturella aspekter, såsom artighetsfraser, i sina dialoger. De ska använda ord och fraser som de har lärt sig under lektionen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var ditt största lärande idag? | Personligt svar varierar. |
På vilket sätt tror du att kulturella skillnader påverkar språk? | Personligt svar varierar. |
Vilken del av lektionen var mest intressant för dig? | Personligt svar varierar. |
Hemuppgift
Skriv en kort text där du väljer ett vardagligt ämne, som att handla eller besöka en vän, och beskriver din upplevelse. Använd minst fem nya ord eller fraser som vi har lärt oss under lektionen. Texten ska vara minst en sida lång i A4-format.
Citat
*“Språk är en väg till kulturell förståelse.”* – Okänd. Detta citat understryker vikten av språkinlärning när det gäller att förstå andra kulturer och bygga broar mellan människor.