Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Musik. Djurens ljud. [Förskoleklass]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Musik
Tema: Djurens ljud

Koppling till styrdokument

Läroplanen Lpfö 18 föreskriver att barn ska ges möjlighet att utveckla sin kreativitet och uttrycksförmåga genom musik och rörelse. Genom att arbeta med djurens ljud får barnen en djupare förståelse för naturen och dess invånare.

Centralt innehåll

Deltagande i sång, musik och rörelse. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till djurens ljud (10 min)
  • Berätta om olika djur och vilka ljud de gör.
  • Spela ljudklipp av djurens ljud och fråga barnen vad de hör.
  • Diskutera varför djur använder ljud för kommunikation.
2. Härma djurens ljud (15 min)
  • Barnen får tillfälle att härma olika djurs ljud tillsammans.
  • Diskutera vad varje djur säger med sitt ljud.
3. Skapa en djursång (20 min)
  • Dela in barnen i grupper och låt dem skapa en egen sång om ett eller flera djur.
  • Ge exempel på hur man kan använda djurens ljud i sången.
4. Framträdande (5 min)
  • Låt grupperna framföra sina sånger för klassen.
  • Uppmuntra barnen att använda rörelser och gester i sina framföranden.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Djurens ljud: Förståelse för att djur kommunicerar med hjälp av ljud.
  • Kreativitet genom musik: Utveckling av musikalisk förmåga genom sång och rörelse.
  • Samarbete: Arbeta tillsammans i grupper för att skapa och framföra sånger.
  • Presentation: Utveckla förmågan att presentera sig själv och sina idéer.
  • Lyssna och reflektera: Träna på att lyssna på andra och ge respons.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Sång En musikalisk komposition som framförs med röst. Från fornnordiska “sangr”, som betyder att sjunga.
Ljud En hörbar vibration som uppstår när något rör sig. Från fornnordiska “ljóð”, vilket också syftar på ljud.
Kommunikation Utbyte av information mellan individer. Från latinska “communicatio”, som betyder “delande”.
Kreativitet Förmågan att skapa något nytt och originellt. Från latinska “creare”, som betyder att skapa.
Melodi En sekvens av toner som upplevs som en enhet. Från grekiska “melodia”, som betyder “sång”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka djur tycker ni har de mest intressanta ljud? Varför?
  • B. Hur tror ni att ljud hjälper djuren i naturen?
  • C. Om ni var ett djur, vilket ljud skulle ni vilja göra och varför?

Aktivitet

Under aktiviteten skapar barnen en djursång i grupper. Barnen får välja ett djur och dess ljud, och tillsammans skriver de en kort melodi eller text. Varje grupp framför sin sång, där de kan använda instrument eller klappa takten. Det är viktigt att barnen får leka med olika sätt att kombinera ljud och språk för att skapa ett unikt framträdande.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka djur gör ljud?
Nämn ett ljud som du tycker är roligt.
Hur skulle du sjunga om ditt favoritdjur?
Vad var det roligaste med att skapa en sång?
Vilka djur sjöng vi om idag?
Tycker du det är lättare att sjunga om djur än andra ämnen?
Vad vill du lära dig mer om djurens ljud?

Hemuppgift

Som hemuppgift får barnen möjlighet att göra en ljuddagbok där de ritar eller klistrar in bilder av tre djur och skriver ner vilket ljud de gör. Barnen kan även beskriva när de har sett eller hört dessa djur i verkligheten. Uppgiften ska vara på en A4-sida och inkludera text och bilder.

Citat

*”Musik är livet självt.”* – Louis Armstrong (1901-1971). Citatet talar om hur viktigt musik är i livet och hur den kan förena människor, på liknande sätt som att djurens ljud kan föra dem tillsammans.


Modern Tillbaka-knapp
×