Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Musik. Skapa en egen låt. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Musik
Tema: Skapa en egen låt

Koppling till styrdokument

Lektionsinnehållet grundar sig på Lgr22, vilket lägger grunden för musikaliskt skapande och förståelse.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att uttrycka sig genom att skapa musik och egna låtar. Detta sker genom att använda både instrument och sång. Eleven deltar i musikaliska aktiviteter och kan framföra en egen låt.

Källa: [Lgr22, Musik, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till låtskrivande (15 min)

  • Förklara vad låtskrivande innebär och ge exempel på olika typer av låtar.
  • Diskutera vikten av att uttrycka sina känslor genom musik.
  • Presentera målet med lektionen: att skapa en egen låt.
  • Visa exempel på låtar och deras teman.

2. Arbeta i grupper (20 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Varje grupp brainstormar idéer till låttexter och melodi.
  • Ge förslag på teman, som glädje, vänskap eller äventyr.
  • Uppmuntra eleverna att sjunga melodier och arbeta kreativt med texten.

3. Förbereda framförande (10 min)

  • Grupperna övar på sin låt och förbereder sig för att framföra den.
  • Gå runt och ge stöd och tips till grupperna.
  • Klargöra att fokus ligger på kreativitet och att ha kul.

4. Framträdande och reflektion (5 min)

  • Varje grupp framför sin låt för klassen.
  • Efter framförandena har en kort diskussion där eleverna får berätta om sina låtar och vad de inspirerades av.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Låtskrivande: Eleverna lär sig om de olika delarna av en låt, inklusive vers, refräng och brygga.
  • Kreativitet: Betona vikten av att uttrycka sig fritt och tänka utanför boxen när det kommer till musik.
  • Samarbete: Eleverna lär sig att arbeta tillsammans i grupper och respektera varandras idéer.
  • Framträdande: Träning i att framföra och dela sitt musikaliska skapande med andra.
  • Reflektion: Viktigheten av att ge och ta emot feedback om den musik som skapats.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Låt En musikalisk komposition eller sång Kommer från fornnordiska “léttr” som betyder “sjunga”.
Melodi En följd av toner som uppfattas som en enhet Härstammar från grekiska “melodia” som betyder “sång”.
Text Orden i en sång eller dikt Kommer från latin “textus” vilket betyder “väv”.
Rytm Takt och tempo i musik Källa: grekisk “rhythmos” som betyder “regelbundenhet”.
Vers En del av en sång som oftast upprepas Härstammar från latin “versus”, som betyder “vända”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur känns det att framföra sin egen musik framför andra? Vad är viktigt att tänka på?
  • B. Vilken typ av musik tycker du är enklast/svårast att skriva texter till och varför?
  • C. Tänk på en låt som du älskar. Vad gör den så speciell för dig? Kan du skapa något liknande?

Aktivitet

Eleverna ska i sina grupper skapa en låttext och melodi. De kan använda olika instrument, såsom klangor, trummor och gitarrer, samt sina röster som instrument. Varje grupp får 30 minuter för att skapa och öva på sin låt. När tiden är över ska de framföra sin låt för klassen. Det kommer också finnas möjlighet att använda en enkel inspelningsutrustning om det finns tillgängligt för att spela in deras låtar.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad handlar er låt om? Skriv ner temat i en mening.
2. Vad var den svåraste delen av låtskrivandet? Beskriv kort.
3. Vad tyckte ni om att arbeta i grupp? Ge två meningar om er upplevelse.
4. Vilka instrument använde ni? Lista tre instrument.
5. Vad skulle ni vilja göra annorlunda nästa gång? Skriv en mening.
6. Hur kände ni er under framförandet? Beskriv en känsla.
7. Vilken del av processen tyckte ni var roligast? Skriv ner en aktivitet som var rolig.
8. Skulle ni vilja göra det här igen? Skriv ja eller nej och varför.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen låttext hemma. De ska välja ett tema och skriva en vers och en refräng. Låttexten bör vara minst en A4-sida lång. De får gärna använda fantasi och vara kreativa i sina beskrivningar.

Citat

“Musik kan göra en stund evig.” – Johann Wolfgang von Goethe, 1808. Detta citat beskriver hur musik kan påverka våra minnen och känslor, och är centralt för att förstå värdet av musikaliskt skapande.


Modern Tillbaka-knapp
×